Is uw pensioenaangifte op orde?

Op weg naar de nieuwe regels voor pensioen
11 oktober 2024

ABP gaat op 1 januari 2027 over naar de nieuwe regels voor pensioen. Het is belangrijk voor u, uw werknemers en voor ons dat uw (pensioen)administratie en (organisatie)gegevens bijgewerkt zijn. Dat scheelt signalen in uw pensioenaangiften en zo kunnen wij u altijd bereiken, mocht dat nodig zijn.

Check signalen in uw aangiften

Uw pensioenaangiften kunt u op twee manieren bij ons aanleveren. Via uw salarispakket of via het Selfservice Werkgevers Portaal. Het kan altijd gebeuren dat er fouten in uw pensioenaangiften ontstaan. Dat noemen wij signalen.

Wanneer er signalen ontstaan, brengen we u of uw administratiekantoor daarvan altijd op de hoogte per e-mail. Voor verwerkbare- en onverwerkbare signalen is het noodzakelijk dat er een correctie wordt doorgevoerd. Deze correctie kunt u het beste doorvoeren via uw salarispakket. Dat is namelijk in de meeste gevallen de bron van uw pensioenaangiften. Via ons Selfservice Werkgevers Portaal kunt u controleren wat er aan de hand is. U logt daarvoor in met eHerkenning en de dienst ‘Pensioenaangifte’.

Wanneer u signalen niet op tijd oplost, kan het gebeuren dat wij werknemers niet kunnen verwerken en zij dus onterecht geen pensioen opbouwen. Wanneer u niet weet wat er aan de hand is, kunt u altijd contact opnemen met Gegevensincasso. Dit kan telefonisch of per e-mail. Dan zoeken we samen naar de juiste oplossing.

U kunt een vordering over het verleden krijgen

We bereiden ons voor om in 2027 over te stappen naar de nieuwe regels voor pensioen. Daarom gaan we oude signalen oplossen. Dat zijn signalen waarover we u in het verleden al hebben geïnformeerd, maar waarvoor nog niet de juiste correctie is doorgevoerd. We proberen altijd eerst contact op te nemen met u of uw administratiekantoor. Zodat we samen de juiste gegevens kunnen proberen te achterhalen.

Wanneer we niet tijdig een reactie ontvangen, leggen wij de gegevens ‘ambtshalve’ op. In dat geval ontstaat er mogelijk een vordering over één of meerdere jaren uit het verleden. Dit kan bijvoorbeeld gaan over missende tijdvakken of verkeerd aangeleverde gegevens. Ook hierover informeren wij u of uw administratiekantoor.

Controleer uw organisatiegegevens

Het is voor ons van belang dat we u kunnen bereiken. Geeft u het tijdig door als er iets in de organisatie- of contactgegevens wijzigtAls werkgever kunt u dit gemakkelijk zelf beheren via ons Selfservice Werkgevers Portaal. U logt daarvoor in met eHerkenning en de dienst ‘Werkgever’.