Gemeente Oosterhout wint de ABP PensioenPluim

31 oktober 2022

Als werkgever wilt u uw werknemers zo goed mogelijk informeren over hun pensioen. Sommige werkgevers vallen op door hun actieve en creatieve aanpak. Elk jaar zetten we zo'n werkgever in het zonnetje tijdens de Pensioen3daagse. Dit jaar wint Hans Vereggen namens de Gemeente Oosterhout de PensioenPluim. Met een persoonlijke aanpak weet hij jonge én oude medewerkers te bereiken.

PensioenPluim voor werkgevers

ABP reikt de PensioenPluim uit aan werkgevers die zich onderscheiden met initiatieven en activiteiten om pensioenbewustzijn onder hun werknemers te vergroten. Hans Vereggen van de Gemeente Oosterhout is zo iemand die zich onderscheidt. Hij ademt pensioen. Zo is hij pensioenambassadeur, heeft hij dit jaar 6 pensioencafés georganiseerd en probeert hij bij elk overleg linksom of rechtsom het onderwerp pensioen aan te snijden. 

Zelf is Hans trots op deze erkenning, ‘maar ik ben ook een beetje beduusd. Ik had het niet verwacht. Voor mijn gevoel zijn grotere werkgevers veel meer met pensioen bezig.’ Voor ABP Relatiemanager John Lukje komt de winst niet onverwacht. ‘Hans maakt pensioen bespreekbaar voor jong en oud. Hij stimuleert zijn collega’s om deel te nemen aan bijeenkomsten zoals het pensioencafé. Met name zijn toewijding om jongere medewerkers te bereiken springt in het oog. Door zijn enthousiasme en persoonlijke aanpak weet hij het pensioenbewustzijn van de medewerkers van de Gemeente Oosterhout te stimuleren.’

In gesprek met de Gemeente Oosterhout

Hans Vereggen (61) werkt sinds 1991 in het gemeentehuis van Oosterhout. Daarvoor werkte hij bij de Sociale Dienst. ‘Misschien komt daar ook wel mijn belangstelling voor pensioen vandaan. Ik vond het altijd al belangrijk dat mensen oog hadden voor hun pensioen, naast hun AOW.’

Je hebt dit jaar 6 pensioencafés georganiseerd. Hoe is dat tot stand gekomen?

‘Ik vraag me vaak af hoe we onze medewerkers kunnen triggeren om na te denken over hun pensioen. Een paar jaar geleden hebben we een medewerkersmarkt georganiseerd, met een pop-up stand van ABP. Nu vond ik het tijd voor iets nieuws. Samen met relatiemanager John Lukje besloten we een pensioencafé op touw te zetten. We maakten daarbij een splitsing tussen medewerkers jonger en ouder dan 50 jaar. Het pensioencafé heeft op 3 locaties plaatsgevonden. Pensioenvoorlichter Fabian Schumans van ABP gaf een mooie presentatie over pensioen en er was een hapje en een drankje. Het was bijna een echt café. 

De opkomst was erg goed. Ik heb wat extra moeite moeten doen om de jongere medewerkers over de streep te trekken. Ik sprak ze aan in de kantine en vroeg: 'Waarom zou jij niet naar een pensioencafé gaan?' Dat was de gespreksstarter. Uiteindelijk zijn er toch veel jongeren komen opdagen én vonden ze de informatie erg nuttig.’

Waarom vind je het zo belangrijk om jongeren te betrekken bij het onderwerp pensioen?

‘Ik gebruik vaak een voorbeeld uit de praktijk waarbij een collega van rond de 60 het met mij over pensioensparen wilde hebben. Ik vertelde hem dat een heel goed initiatief te vinden. Alleen wel 30 jaar te laat. Pensioen is een duur product en het is belangrijk daar tijdig over na te denken. Dan kun je nog bijsturen. Ook vind ik het belangrijk om mijn collega’s te wijzen op waardeoverdracht en het aanmelden van de partner bij samenwonen. Dat heeft in het verleden wel eens tot een vervelende situatie geleid en dat wil ik voorkomen.’

Maar het pensioencafé is niet alles. Wat doe je nog meer als het over pensioen gaat?

‘Eigenlijk ben ik de enige binnen de gemeente Oosterhout die het onderwerp pensioen zo merkbaar leuk vindt. Pensioen is mijn ding. Elke nieuwe medewerker wordt doorverwezen naar mij als hij of zij meer wil weten over pensioen. Daarnaast heb ik gezorgd voor doorlinks op het intranet en ben ik sinds kort officieel pensioenambassadeur. Eigenlijk ben ik altijd met pensioen bezig. Ik schuif regelmatig bij teamoverleggen aan, met name om medewerkers bij te praten over cao-artikelen. Daar plak ik dan automatisch het onderwerp pensioen aan vast. Op die manier verplicht ik iedereen als het ware om naar het pensioenverhaal te luisteren.’

Hoe krijg je mensen geïnteresseerd in pensioen?

‘Ik zorg voor een persoonlijke aanpak. Zo gebruik ik vaak de metafoor van het kopen van een huis. Als je een huis koopt is dat een feestelijk moment. Een mijlpaal die je viert. Als ik de volgende dag bij zo’n collega aan het bureau kom om het over pensioen te hebben hoor ik vaak: 'Hans, kom over 20 jaar maar terug.' En dat vind ik toch gek. Je gaat wel een 30-jarige hypotheekverplichting aan, maar bent niet met je pensioen bezig. Die metafoor is herkenbaar en zet mensen wel aan het denken.’

Heb je nog een tip voor andere werkgevers?

‘Ik wil heel graag een compliment maken richting mijn werkgever. Ik krijg de tijd om aandacht te besteden aan pensioen. Ik hoop dat collega’s die pensioen ook een warm hart toedragen, net als ik de tijd daarvoor krijgen van hun werkgever. Je hebt als werkgever een bepaalde verplichting om je medewerkers te informeren. Maar je kunt er ook veel mee winnen. Pensioen is naast salaris de grootste secundaire arbeidsvoorwaarde. Ik vind het belangrijk dat collega’s weten wat de waarde is van pensioen en hoe kostbaar het is. Verder blijft pensioen een lastig onderwerp en voor velen een ver-van-mijn-bed-show. Als ik het onderwerp aansnijd, doe ik dat vaak met humor en zelfspot. Naar mijn mening kun je het voorbeeld niet belachelijk genoeg maken. Ik neem pensioen met een korreltje zout en met veel humor. Dan blijft de boodschap hopelijk het beste hangen. Ik wil dat mijn collega’s het ’s avonds met hun partner erover hebben. Dan is mijn doel bereikt.’