Schijnzelfstandigheid

Doe de check in 2 stappen
14 februari 2025

Als iemand als zelfstandige werkt, maar eigenlijk een werknemer is, is er sprake van schijnzelfstandigheid. De Belastingdienst controleert hier vanaf 1 januari 2025 strenger op. Wanneer zelfstandigen als schijnzelfstandigen worden aangemerkt, kan dit grote financiële gevolgen hebben. Ook voor werkgevers in de overheids-en onderwijssector. 

Waarom wordt er strenger gehandhaafd op schijnzelfstandigheid?

Veel zelfstandigen kiezen bewust voor het ondernemerschap omdat zij vrijheid en onafhankelijkheid belangrijk vinden. Daarom gaan zij niet in loondienst bij een werkgever. Toch is er ook een groep die noodgedwongen als zelfstandige werkt. Bijvoorbeeld omdat zij anders werkloos raken of blijven. Vaak hebben deze werkenden een zwakkere positie ten opzichte van de werkgever en zij kunnen moeilijk gebruikmaken van hun rechten rondom pensioen, ontslagbescherming en arbeidsongeschiktheid. Ook vindt de overheid dat de lasten niet meer eerlijk worden verdeeld als grote groepen zelfstandigen, die in feite werknemer zijn, niet meebetalen aan de werknemersverzekeringen. De overheid wil deze disbalans op de arbeidsmarkt verbeteren en gaat daarom strenger handhaven op schijnzelfstandigheid.

Wat zijn de mogelijke gevolgen voor pensioen als blijkt dat sprake is van schijnzelfstandigheid binnen uw organisatie?

Komt u tot de conclusie dat een zelfstandige in uw organisatie eigenlijk een werknemer is? Dan bent u werkgever en geen opdrachtgever en bent u verplicht deze persoon (met terugwerkende kracht) zo spoedig mogelijk bij ABP aan te melden. Als de betreffende persoon recht heeft op pensioen bij ABP, bent u als werkgever verplicht om voor deze persoon pensioenpremie af te dragen. Dit geldt ook voor de pensioenpremies die over het verleden zijn verschuldigd. ABP zal deze premies, eventueel verhoogd met geleden schade door ABP (als gevolg van de te late betaling) bij u als werkgever in rekening brengen. De financiële gevolgen kunnen daardoor groot zijn. U bent zelf verantwoordelijk een deel van de pensioenpremie, volgens de pensioenovereenkomst, op de betreffende persoon te verhalen. ABP speelt hierbij geen rol.

Wat kunt u doen als werkgever?

Stap 1: Ga na of er in uw organisatie schijnzelfstandigen werkzaam zijn
Zijn er in uw organisatie zelfstandigen werkzaam? Ga dan na of die als werknemer moeten worden gezien. Hiervoor kunt u de ‘toelichting beoordeling arbeidsrelaties’ van de Belastingdienst gebruiken als handig hulpmiddel.

Stap 2: Meld de schijnzelfstandige aan bij ABP
Komt u bij de voorgaande stap tot de conclusie dat een zelfstandige in uw organisatie eigenlijk een werknemer is? Meld deze dan zo spoedig mogelijk als deelnemer aan bij ABP vanaf het moment waarop deze persoon eigenlijk werknemer was. Dat kan dus ook een datum in het verleden zijn. U voorkomt hiermee problemen achteraf voor u en uw werknemer. U kunt deze werknemers met terugwerkende kracht aanmelden via de maandelijkse pensioenaangifte.

Meer informatie?

Lees hier meer over dit onderwerp én bekijk de veelgestelde vragen.

Ook interessant voor u

  • Wat is er veranderd per 1 januari 2025?

    Pensioen

    07-02-2025

    Per 1 januari zijn er aanpassingen doorgevoerd in het reglement van ABP, die voor u als werkgever belangrijk zijn om te weten.

    Dit is er aangepast
  • Jaarbericht 2024: stabiel jaar met pensioenverhoging en goed rendement

    Financieel

    23-01-2025

    2024 was voor ABP een stabiel financieel jaar pensioenverhoging en goed rendement.

    Lees meer over het jaarbericht van 2024
  • Gebruikt u de juiste aftoppingsgrens in uw administratie?

    Pensioen

    21-01-2025

    Het aftoppingsbedrag voor 2025 is vastgesteld op € 137.800. Dat wijkt af van eerdere communicatie. Staat het niet juist in uw administratie? Pas het dan zo snel mogelijk aan.

    Lees meer over het vastgestelde aftoppingsbedrag