Welke basisschool leerkracht wordt Leraar van het jaar 2021?

3 december 2021

Zaterdag 4 december wordt de leraar van het jaar 2021 bekend. De drie kanshebbers in het basisonderwijs zijn stuk voor stuk kanjers. Angela, Chèrelle en Linda hebben op hun eigen manier veel indruk gemaakt op de leerlingen, ouders en collega’s die hen hebben voorgedragen. Wie zijn ze en wat maakt dat zij bij de laatste drie zitten? Hun hele verhaal leest u in het speciale NOT-magazine, de link vindt u onder dit artikel.

Angela Esajas: ‘Relatie met kind gaat voor de prestatie’

Angela Esajas (43) is de leerkracht van groep 5 en 6 van Bs De Driemaster in Almere. Ze kleurt graag buiten de lijntjes en doet er alles aan om kinderen gelijke kansen te geven. Natuurlijk kost haar dat veel energie en tijd, maar Angela kan moeilijk gas terugnemen. ‘Als ik me aan een klas verbind, geef ik alles. Dan worden ze onderdeel van mijn leven, een soort familie. Niet alleen met kinderen, ook met de ouders – zij kennen hun kind immers het beste. Die relatie komt wat mij betreft vòòr de prestatie. Of misschien komt die dan juist omdat de verbinding er is.’

Liefde en begrip

Met een beetje liefde en begrip probeert Angela zo alles uit de klas te halen. ‘Ik word vooral gedreven door kansenongelijkheid. Daar wil ik echt iets aan doen en de kinderen zo iets meegeven voor later. Op mijn manier probeer ik die 30 leerlingen te laten zien hoe we als mensen met elkaar omgaan. We zijn allemaal mensen en ik investeer graag in begrip voor elkaar. Ik denk dat ik mede daardoor ben genomineerd door zoveel mensen, ik ben er echt een beetje van ondersteboven!’

Chèrelle Bouwen: ‘Ik bedenk al mijn lessen zelf’

Chèrelle Bouwen (30) is leerkracht van groep 7 en 8 op OBS Max Velthuijs in Den Haag. Als kind wilde ze al voor de klas staan om te bepalen wat er dan gedaan werd. Die kinderlijke drijfveer heeft haar tot een bevlogen leerkracht gemaakt met een eigen stijl van lesgeven. ‘Je kunt er als leerkracht echt voor iemand zijn, weet ik uit ervaring’, vertelt Chèrelle. ‘Ik had op school een meester in groep 8 die mij echt zag. Het was ook een fijne school en ik wilde er na mijn PABO graag lesgeven, maar het liep anders. Nu werk ik op drie scholen; als leerkracht en als didactisch trainer van collega’s in het Speciaal Onderwijs.’

Tempo

In de klas is Chèrelle direct en duidelijk, ze houdt van strakke lijnen. ‘Wel met een balans tussen liefdevol en streng zijn’, lacht ze. ‘Mijn prioriteit leg ik bij ontwikkeling. Ik maak graag mijn eigen lessen en werkvormen, en steek veel tijd in de voorbereiding. Het tempo is hoog, maar op een leuke manier. Ik wil ook echt aansluiten op de belevingswereld van kinderen, ook buiten school doe ik dat via mijn TikTok kanaal @cherellebouwen.’

Linda Mansveld: ‘Leerlingen weten wat ze aan me hebben’

Ze durft zich kwetsbaar op te stellen in de klas en geeft iedereen gelijke kansen. Misschien is Linda Mansveld (31) daardoor wel zo geliefd onder leerlingen van CBS De Brug in Nieuwerbrug. Of is het haar eigen visie, waarmee ze de methode ‘tweakt’ en voor leuke lessen zorgt? ‘Toen ik drie jaar geleden begon in groep 6, vonden leerlingen mij behoorlijk streng. Ze kwamen erachter dat het ook duidelijkheid gaf. Dat ik altijd mezelf ben en heel consequent. Dat er ook ruimte is voor emoties, en dat je er mag zijn. Leerlingen weten wat ze aan me hebben. Omgekeerd zie ik hen ook voor wie ze zijn.’

Persoonlijk gegroeid

‘Het was geen gemakkelijke klas, we hebben samen hard gewerkt aan de relatie. Door puur en transparant te zijn heb ik vertrouwen opgebouwd, daarna werden ze opener en kwetsbaarder naar me toe. Ze mochten mij ook vertellen wat er beter kon, daar ben ik persoonlijk echt van gegroeid. Iedere leerling is gelijk bij mij en ik stel realistische, maar hoge doelen. Ik bouw de les om, als de methode niet toereikend is om die doelen te halen. Je ziet snel wie genoeg heeft aan taakgerichte feedback en wie na de instructie hulp nodig heeft. Dit kan per les, per doel verschillen. Zo krijgen leerlingen vertrouwen, ze zijn soms verwonderd over hun eigen kunnen. Het resultaat mag er zijn, drie jaar later heeft deze klas ons met de Citotoets van groep 8 echt omvergeblazen!’