Interview met winnaar ABP PensioenPluim 2025

10 november 2025

De ABP PensioenPluim gaat dit jaar naar Provincie Zuid-Holland (PZH), voor haar onderscheidende inzet om pensioen onder de aandacht te brengen. We spreken met de bevlogen levensfaseambassadeurs Marion Kuiper-Doekes en Marloes Ramselaar.

 

Wat is jullie rol binnen de Provincie Zuid-Holland?

Marion: “Sinds 2018 ben ik levensfaseambassadeur. De provincies vinden het belangrijk om te zorgen voor een goede privé-werkbalans. Daarom is de functie van levensfaseambassadeur in de cao opgenomen voor tenminste 1 dag per week. De ambassadeur ondersteunt collega’s in iedere levensfase bij keuzes over arbeidsvoorwaarden. Bij PZH mogen wij deze rol zelfs voor twee dagen per week vervullen. Daarnaast ben ik HR-contentbeheerder van intranet.”

Marloes: “Ik werk sinds 2018 bij de provincie en ben nu twee jaar levensfaseambassadeur voor 2 dagen per week. Daarnaast werk ik voor de opdracht Integriteit.”

Waar komt jullie aandacht en interesse in pensioen vandaan?

Marion (lachend): “Eigenlijk had ik voor 2018 niet veel met het onderwerp pensioen, maar wel met HR. Ik vind het leuk om ingewikkelde informatie begrijpelijk te maken voor mensen. Daardoor sprak deze functie me aan. Het is ook fijn dat we er 2 dagen per week de tijd voor krijgen.”

Marloes: “Voor mij gold hetzelfde. Ik was niet bezig met pensioen, totdat ik de vacature voorbij zag komen. Na een gesprek met mijn enthousiaste voorganger, raakte ik ook enthousiast. Nu zie ik opeens overal een link met pensioen.”

Hoe brengen jullie pensioen onder de aandacht?

Marion: “We maken voortdurend reclame om ons heen. Mensen klampen ons aan. Het lijkt inmiddels wel of ik pensioen op m’n voorhoofd geschreven heb. Dan loop ik door de gang en zeggen collega’s: ‘Nu ik je toch zie, ik ga een afspraak met je maken’.”

Marloes: “We zijn erg actief op ons intranet, het Binnenplein. We plaatsen nieuwsberichten en hebben inmiddels een aparte Pensioengroeppagina waar we alles over pensioen delen. We hebben ook een intranetpagina over de levensfaseambassadeurs, met onze gegevens en allerlei handige links. Verder sturen we mailings naar medewerkers die richting de AOW-leeftijd gaan, om ze te wijzen op de mogelijkheid contact met ons op te nemen.”

Marion: “Jaarlijks organiseren we online bijeenkomsten met een spreker van ABP. Eén speciaal voor jongeren en één voor ouderen. Soms organiseren we thema-bijeenkomsten, zoals over de RVU. Daar komen altijd veel gesprekken uit voort; collega’s die na afloop een afspraak met ons maken om verder te praten.”

Wat doen jullie nog meer aan pensioen?

Marloes: “We staan op bijeenkomsten die binnen Provincie Zuid-Holland worden georganiseerd. In november is de ontdekkingsmarkt, waar interne partijen laten zien wat voor werk ze doen. Daar staan wij als levensfaseambassadeurs ook.”

Marion: “We bouwen flink aan ons interne netwerk, zoals via onze HR-collega’s en interne coaches. Dat maakt dat we veel doorverwijzingen krijgen. Elk jaar maken we ook een jaarverslag. Voor onze interne collega’s en de Medezeggenschap. Op alle fronten blijven we dus zichtbaar en leggen we verantwoording af.” 

Marloes: “Jaarlijks voeren we tussen de 150 en 200 gesprekken, waarvan de meeste over pensioen gaan. Maar ook bij levensfasegesprekken over een ander thema komen we toch regelmatig  bij het onderwerp pensioen uit. Bijvoorbeeld bij ouderschapsverlof of een contractwijziging wijzen wij altijd op de gevolgen voor de pensioenopbouw.”

We kunnen mensen echt helpen. Er is bijna niemand die ontevreden de deur uitgaat.

Wat staat er nog op de planning?

Marloes: “Aan het begin van het nieuwe jaar, maken wij een jaarplanning. We blijven tijdens het jaar inspelen op wat nodig is. Zodra we meer informatie over het nieuwe pensioenstelsel hebben, gaan we ook hierover activiteiten plannen. Sowieso bijeenkomsten, maar in welke vorm en op welke manier, bepalen we als de informatie er is. En wat het beste past bij de doelgroep.”

Marion: “Onze intranetpagina Pensioengroep is lekker aan het groeien qua volgers en willen we nog meer onder de aandacht brengen.”

Marloes: “Binnenkort hebben we een overleg met de P-managers (personeelsmanagers). Daar gaan we onze aanwezigheid ook weer benadrukken, zodat de managers weten dat ze naar ons kunnen doorverwijzen.”

Wat maakt jullie werk zo waardevol en wat zijn de reacties van medewerkers?

Marion: “We kunnen mensen echt helpen. Er is bijna niemand die ontevreden de deur uitgaat, collega’s zijn blij dat ze duidelijkheid hebben.”

Marloes: “Naar ons toekomen is laagdrempelig, want we zijn directe collega’s. Mensen vertrouwen ons en delen veel persoonlijke zaken. Ze stellen het op prijs dat ze zo direct met ons kunnen schakelen.

Enige tijd geleden had ik een afspraak met een medewerker die met lichte tegenzin aanschoof. Hij keek er tegenop om naar zijn pensioen te kijken en had er een hard hoofd in dat zijn pensioen voldoende zou zijn om eerder te kunnen stoppen met werken.

Het tegendeel was waar. Want toen we samen inlogden op MijnABP en de cijfers bekeken, was hij verbaasd. Hij bleek met een paar kleine aanpassingen en stappen eigenlijk prima eerder te kunnen stoppen. Hij liep dan ook met een brede grijns en plan voor de toekomst de deur uit. Dat maakt ons werk heel dankbaar.”

Wat zijn actuele uitdagingen?

Marloes: “Het vernieuwde pensioenstelsel waarop we overgaan in 2027 en het begrijpelijk uitleggen daarover in de praktijk. Dat wordt nog wel een uitdaging. Er staat veel te gebeuren in korte tijd. In november tijdens onze netwerkdag verwachten we meer informatie van ABP te krijgen, zodat we daarmee meteen aan de slag kunnen binnen onze organisatie.”

Hebben jullie tips voor andere werkgevers en pensioenambassadeurs?

Marion: “Zorg dat je de tijd krijgt voor deze rol. Het is niet zomaar tussendoor even een gesprekje doen. Per week 1 of 2 dagen ervoor vrij maken levert al heel veel op.

Zoek ook de samenwerking met HR en andere collega’s en afdelingen. Vooral als je als pensioenambassadeur niet binnen HR valt. Goede doorverwijzingen zijn heel belangrijk.”

Marloes: “Wees inderdaad zichtbaar en communiceer veel over wat je doet. Sluit aan bij wat medewerkers nodig hebben in elke levensfase. Laagdrempeligheid, continuïteit en communicatie zijn essentieel voor zichtbaarheid en succes.”

Ook interessant voor u

  • Provincie Zuid-Holland wint ABP PensioenPluim 2025

    Pensioen

    10-11-2025

    Provincie Zuid-Holland heeft de ABP PensioenPluim 2025 gewonnen vanwege haar inzet om pensioen op laagdrempelige manier bespreekbaar te maken.

    Lees het hele artikel
  • Kwartaalupdate: een mooi kwartaal voor het pensioen van uw werknemers

    Financieel

    27-10-2025

    Het afgelopen kwartaal blonken aandelenbeleggingen en goud uit. Bekijk wat dit betekent voor het pensioen van uw werknemers.

    Bekijk de video
  • Dekkingsgraad stijgt verder door goed beleggingsresultaat

    Financieel

    27-10-2025

    Onze financiële gezondheid verbeterde verder in het 3e kwartaal van 2025. De dekkingsgraad groeide.

    Lees meer hierover in ons kwartaalbericht