Gigafabrieken voor duurzame batterijen in elektrische auto’s

Duurzame beleggingen beter bekeken: Northvolt

Duurzaam en verantwoord beleggen speelt een steeds grotere rol in het beleid van ABP. Maar hoe ziet dat er concreet uit? In welke bedrijven beleggen we dan? Wat is hun verhaal? En hoe dragen die beleggingen bij aan een goed pensioen? In deze serie gaan we op zoek naar het antwoord en geven we deze bedrijven een gezicht. Van veelbelovende startups tot de grotere duurzame namen. In aflevering 7 gaan we op bezoek bij Northvolt.

Northvolt is een Zweeds bedrijf, dat batterijen voor onder andere elektrische auto’s maakt. In 2016 richtten twee voormalige managers van de elektrische autofabrikant Tesla het bedrijf op. Het doel: de groenste batterij ter wereld te maken en een van de grootste batterijfabrieken in Europa te bouwen. Dit alles om bij te dragen aan de transitie naar schone energie in Europa. 

Onlangs haalde Northvolt € 1,35 miljard op bij een groep internationale financiële instellingen, waaronder ABP. Met dit geld wil Northvolt twee gigafabrieken voor duurzame ‘lithium-ion’-batterijen bouwen in Zweden en Duitsland.

Energie voor 15.000 elektrische auto’s

Lithium-ionbatterijen zijn veruit de meest voorkomende batterijen op dit moment. Ze komen voor in onder andere elektrische fietsen, laptops, e-sigaretten, telefoons en in elektrische auto’s. Goede en betaalbare batterijen zijn belangrijk voor de stijgende verkoop van elektrische auto’s en spelen dus een belangrijke rol in de overgang van fossiele naar duurzame energie. Northvolt is de grootste fabrikant van dit soort batterijen in Europa. Het geld dat nu is opgehaald wordt gebruikt voor de aanbouw van twee grote batterijfabrieken in Zweden en Duitsland. 

De fabriek in Zweden zal zelf ook volledig op hernieuwbare energie draaien. De fabriek start in 2021 met de productie en zal naar verwachting 40 gigawattuur (GWh) aan energie per jaar opleveren. Hiervan kunnen ruim 15.000 elektrische auto’s een jaar lang rijden. De fabriek in Duitsland wordt samen met autofabrikant Volkswagen gebouwd. Deze fabriek zal naar verwachting 20 GWh per jaar opleveren. Genoeg dus voor ongeveer 7.500 e-Golfjes of andere elektrische Volkswagen-modellen.

Productie in Europa veiligstellen

Northvolt heeft al een deal met BMW. De Duitse autofabrikant zal vanaf 2024 voor € 2 miljard aan batterijen afnemen. Hier speelt ook een politieke factor: Duitse autofabrikanten staan onder toenemende druk om hun batterijentoevoer veilig te stellen door ook leveranciers uit de Europese Unie aan te trekken en zo minder afhankelijk te worden van Aziatische leveranciers. 

Het momentum voor elektrische auto’s is sterker dan ooit, zegt Peter Carlsson, medeoprichter en CEO van Northvolt. ‘Onze klanten hebben grote hoeveelheden batterijen van een hoge kwaliteit en met een lage CO2-voetafdruk nodig. Europa moet hiervoor ook zijn eigen productiefaciliteiten bouwen.’ 

In 2030 wil Northvolt een marktaandeel van 25% in Europa hebben, met de helft van de grondstoffen afkomstig van gerecyclede batterijen. Hiervoor zal een recyclingfabriek worden opgezet bij de fabriek in Zweden.

Aantrekkelijk rendement

ABP belegt in de leningen van Northvolt. Sven Smit, senior portfolio manager credits bij onze uitvoerder APG, verwacht een aantrekkelijk rendement te maken op de lening. ‘Deze belegging draagt bij aan het verduurzamen van de portefeuille van ABP én we verwachten een goed rendement tegen een aanvaardbaar risico. Het is ook een mooi voorbeeld van de kansen die er liggen buiten de publieke markten. Daar spelen wij graag op in.’

27-08-2020

Hulp nodig?