mensen op kantoor

 ‘Minder klachten en een oproep voor coulance’

Dat schrijft de Ombudsman Pensioenen in zijn jaarverslag
12 mei 2023

De Ombudsman Pensioenen heeft vorig jaar minder klachten ontvangen. Dat schrijft de ombudsman in zijn jaarverslag over 2022. Ook doet de ombudsman in zijn jaarverslag een oproep voor meer coulance als er onverhoopt iets fout gaat. 

Wat doet de Ombudsman Pensioenen?

De ombudsman is een onafhankelijke bemiddelaar bij klachten en geschillen over de uitvoering van een pensioenreglement. Hij bemiddelt nadat de interne klachtenprocedure bij de pensioenuitvoerder volledig is doorlopen. Vorig jaar deed hij dat 144 keer. Dat is 7% minder dan in het jaar ervoor.

Ook doet de ombudsman zelfstandig onderzoek. Daarbij put hij uit de klachten die hij krijgt voorgelegd.

Welke oproep doet de ombudsman?

De ombudsman schrijft in het jaarverslag ‘dat een deelnemer moet krijgen waar hij recht op heeft op grond van het reglement’. Maar hij is ook van mening ‘dat bij langdurige en ernstige communicatiefouten een coulance betaling (financieel gebaar) op zijn plaats is’.

Dan gaat het over situaties waarbij iemand te veel pensioen heeft ontvangen. Wat als een pensioenfonds dat corrigeert? Daarover zegt de ombudsman: ‘Denk bijvoorbeeld aan een tijdelijke hogere gewenningsuitkering op weg naar de lagere uitkering volgens de pensioenregeling. Of een eenmalig bedrag als tegemoetkoming’.

Wat doet ABP bij klachten en bezwaren?

Ook wij vinden het belangrijk dat iedereen krijgt waar hij recht op heeft. Dus doen wij ons best om de pensioenregeling zo goed mogelijk uit te voeren. Bent u het toch niet eens met hoe wij dat doen? Laat het ons dan weten. Binnen vijf werkdagen bellen wij u op om uw klacht of bezwaar te bespreken.

Als u niet tevreden bent met het antwoord, kunt u:

Wat doen we met uw feedback?

Wij vinden het belangrijk dat wij leren van klachten, bezwaren en signalen. De feedback die we ontvangen is dan ook een belangrijke bron om onze dienstverlening te verbeteren. En we koppelen ook terug aan deelnemers wat met hun feedback is gedaan. Dit doen we bijvoorbeeld via deze website.

Wilt u meer weten?

Wilt u meer weten?

Bij vragen, neem contact met ons op. Wij helpen u graag.