ABP neemt Batavia Stad en nog tien andere outlets over

13 november 2020

ABP was al voor 50% eigenaar van VIA Outlets, maar sinds dit najaar zijn we ook eigenaar van de andere helft. Hiermee wordt ABP de eigenaar van in totaal elf outletcenters in negen Europese landen, waaronder ook Batavia Stad. Wat de gedachtegang achter deze investering is, vertelt asset manager Robert-Jan Foortse van APG, de beheerder van de beleggingsportefeuille van ABP.

Waarom nog investeren in fysiek shoppen?

Investeringen in winkel vastgoed staan de laatste jaren behoorlijk onder druk door de concurrentie met webshops. Toch vormen outletcenters een uitzondering op die regel. Consumenten komen nog steeds in grote getalen op de koopjes af. ‘Zeker, de afgelopen jaren hebben we door de opkomst van webwinkels onze beleggingen in winkelpanden afgebouwd’, vertelt Robert-Jan. ‘Toch maken we een uitzondering voor outletcenters. De consument blijft namelijk behoefte hebben aan fysieke winkels en ook fabrikanten blijven dit speciale verkoopkanaal hoog waarderen.’

Geen geheim

Het is geen geheim waarom outletcenters een goede investering zijn. Dat zit hem in drie dingen: er komen veel bezoekers op af, je kunt er alle merken vinden met wisselend aanbod - en je kunt er lekker eten en drinken. ‘Vanwege dat totaalconcept maken veel mensen er een dagje uit van’, vertelt Robert-Jan. ‘Zelfs in coronatijd vinden mensen het een fijn idee om erop uit te gaan om te shoppen. Outletcenters kunnen snel anticiperen op nieuwe coronamaatregelen en kunnen hierin één lijn trekken. Dat geldt ook voor de beleving van de winkelomgeving. Outletcenters kunnen heel makkelijk zelf de gewenste sfeer creëren.’

Iedereen wint

Outlet centers vormen daarmee een investering voor de lange termijn. Zeker omdat blijkt dat mensen ook in tijden van crisis blijven komen. Als het economisch slechter gaat, dan hebben consumenten de korting nodig. Gaat het economisch beter, dan vinden ze de korting gewoon fijn. ‘Het gebeurt maar zelden dat iemand met lege handen weer naar huis gaat. Dat is niet alleen voor investeerders interessant, maar ook voor de merken met een winkel in het outletcenter. Zij kunnen in een sfeervolle omgeving hun merk optimaal presenteren en tegelijkertijd hun overtollige voorraden kwijtraken zonder dat ze aan merkwaarde inboeten. Iedereen wint.’

Andere Nederlandse projecten

Pensioenuitvoerder APG belegt de portefeuille van ABP in fondsen over de hele wereld. In totaal is 9% van dit vermogen geïnvesteerd in vastgoed, met een totaalbedrag van circa 42 miljard euro. Hieronder vallen in Nederland bekende namen zoals