Digitale hulp voor gepensioneerden in het buitenland

ABP komt als eerste pensioenfonds met app voor bewijs van in leven zijn
15 juni 2020

Goed nieuws voor gepensioneerde deelnemers van ABP in het buitenland. Als alles goed gaat kunnen zij voor het einde van het jaar via een app op hun smartphone een ‘bewijs van in leven zijn’ indienen. Dat scheelt deze groep deelnemers veel gedoe, want ze kunnen dit bewijs gewoon vanuit huis indienen. ABP is met deze innovatie het eerste pensioenfonds in Nederland dat identificatie op afstand mogelijk maakt.

 

Iedereen die van ABP pensioen krijgt en in het buitenland woont, vragen we jaarlijks een bewijs van in leven zijn naar ons op te sturen. Ook de Sociale Verzekeringsbank (SVB) heeft dit papieren document nodig. Dat bewijs moet aan allerlei regels voldoen en ook door een ‘bevoegde autoriteit’ worden ondertekend.

Indienen kan een behoorlijke opgave zijn voor gepensioneerden

Voor wie als gepensioneerde ver van de lokale autoriteiten afwoont, is het laten ondertekenen soms een grote opgave. Als het al kan. Want tijdens de coronacrisis konden gepensioneerden met hun bewijs van in leven zijn niet terecht op gemeentekantoren. Soms weigeren ambtenaren bovendien het document te ondertekenen, omdat ze niet weten wat er staat.

En dan kan een ondertekend bewijs nog kwijtraken in de post. Zo’n zoekgeraakt of te laat ingeleverd bewijs heeft verstrekkende gevolgen: de uitkering kan tijdelijk worden stopgezet. De gepensioneerde moet dan zelf actie ondernemen om dit weer op gang te brengen. Genoeg reden voor ABP om dit proces gemakkelijker en klantvriendelijker te maken.

Mooie oplossing

Op dit moment wordt de app nog getest onder gepensioneerden in het buitenland. Maar de eerste resultaten zijn positief. Uit klanttesten blijkt dat mensen de app gemakkelijk in gebruik vinden.
Ook Jan van Hesteren uit Thailand testte de app. Hij is enthousiast. ‘Wat een mooie oplossing, hier heb ik jarenlang op gewacht.’ Vanuit Portugal reageert een andere tester, de heer Bekema: ‘Deze app biedt mij een extra service. Ik kan kiezen of ik dit thuis doe of dat ik naar een kantoortje ga met de papieren versie.’

App vervangt papier niet

Goed om te weten: de app is een aanvulling op ‘papier’. Omdat we mensen niet willen verplichten een smartphone te gebruiken, blijven beide naast elkaar bestaan. Als een deelnemer ervoor kiest de app te gebruiken, dan kan hij het jaar daarop gewoon weer voor papier kiezen.

Software al uitgebreid getest

De nieuwe service komt van GroeiFabriek, een speciaal onderdeel van APG (de uitvoeringsorganisatie van ABP) dat zich bezighoudt met innovatie. Een team specialisten heeft de oplossing stap voor stap ontwikkeld en uitgebreid getest met ABP-klanten.

Dit heeft u nodig

De app is enkel te gebruiken op een smartphone. Die mag ook van iemand anders zijn. U krijgt een QR-code per e-mail of post om met de app aan de slag te kunnen. Ook heeft u een identiteitsbewijs nodig.