Herstelplan

ABP hoeft de pensioenen in 2025 niet te verlagen. Dat is de uitkomst van de rekensom die we volgens de regels uit de Pensioenwet hebben gemaakt. Deze berekening wordt het herstelplan genoemd. De kans dat we in 2026 de pensioenen wel moeten verlagen, is heel klein.

 

Wat is het herstelplan?

Het herstelplan is een berekening. De manier waarop we rekenen is in de wet beschreven. ABP gebruikt deze berekening alleen om te beslissen of het fonds – volgens de huidige regels – de pensioenen moet verlagen. ABP gebruikt het herstelplan niet om te beslissen of de pensioenpremies moeten worden verhoogd of om te kijken of de pensioenen met de prijsstijgingen mee kunnen stijgen. ABP dient het herstelplan in bij toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB).

Waarom heeft ABP een herstelplan gemaakt?

Volgens de wet moeten pensioenfondsen een herstelplan berekenen wanneer de beleidsdekkingsgraad te laag is. De beleidsdekkingsgraad van ABP moest eind 2024 hoger zijn dan 126,3%. Onze beleidsdekkingsgraad was op dat moment lager dan die vereiste dekkingsgraad. Daarom moesten we een herstelplan berekenen.

Hoe werkt een herstelplan?

De berekening van het herstelplan moet laten zien of de beleidsdekkingsgraad vanaf eind 2024 binnen 10 jaar naar het vereiste niveau toegroeit. Haalt het fonds dit niveau niet binnen 10 jaar? Dan moet ABP in de berekening het beleid aanpassen en kijken of we het vereiste niveau dan wel kunnen halen. In die som gaat ABP ervan uit dat de pensioenen niet meestijgen met de prijsstijgingen. Bereiken we het vereiste niveau dan nog steeds niet binnen 10 jaar? Dan moet ABP de pensioenen verlagen.

Wat zijn de uitkomsten van het herstelplan voor ABP?

Volgens de doorrekening van het herstelplan bereikt de beleidsdekkingsgraad niet vanzelf binnen 10 jaar het vereiste niveau van 126,3%. We halen dat niveau wel als we in de berekening de verhoging van de pensioenen op 0 zetten. Dit heeft geen gevolgen voor de werkelijke toekomstige verhogingen.

De kans op verlagen is erg klein

De afgelopen 3 jaar is uw pensioen niet verlaagd. De kans dat we in 2026 de pensioenen wel moeten verlagen, is heel klein. We gaan naar verwachting op 1 januari 2027 over op de nieuwe regels voor pensioen. In de nieuwe regels is er geen dekkingsgraad meer. En vervalt ook het herstelplan.

Tot we overgaan op de nieuwe regels, gelden de huidige regels. Daarin staat dat we een herstelplan moeten maken. Tenzij we gebruikmaken van het transitie-FTK en een overbruggingsplan indienen.

Details van het herstelplan

In het bovenste deel van de tabel staat hoe de dekkingsgraad zich in het herstelplan van jaar tot jaar ontwikkelt. In het onderste deel staan de gebruikte uitgangspunten.

De oorzaken voor de ontwikkeling zijn:

  1. De ontvangen premie ten opzichte van nieuwe pensioenopbouw (M1).
  2. De uit te keren pensioenen (M2). 
  3. Verhogingen en verlagingen van de pensioenen (M3). Omdat de indexatie in de berekening op 0 is gezet, bevat deze kolom nullen. 
  4. De rente (M4). Deze heeft in de berekening van het herstelplan geen effect. 
  5. Het in het herstelplan ingerekende beleggingsrendement (M5). 
  6. In de kolom Overig (M6) is de dekkingsgraad sluitend gemaakt, omdat dat met de voorgeschreven systematiek niet gegarandeerd is. De restpost is klein en heeft verder geen betekenis. 

De kolom Beleidsdekkingsgraad (DG-beleid) laat zien dat ABP binnen 10 jaar het vereiste niveau van 126,3% haalt. Het herstelplan gaat uit van een geleidelijke ontwikkeling van de dekkingsgraad. De werkelijke ontwikkeling zal echter veel grilliger zijn.

Op het financieel dashboard kunt u de actuele financiële situatie van ABP bekijken.

Meer weten?

U vindt hieronder veelgestelde vragen over het herstelplan. Heeft u een andere vraag? Neem contact met ons op.

De afgelopen 3 jaar is uw pensioen niet verlaagd. De kans dat we in 2026 de pensioenen wel moeten verlagen, is heel klein. We gaan naar verwachting op 1 januari 2027 over op de nieuwe regels voor pensioen. In de nieuwe regels is er geen dekkingsgraad meer. En vervalt ook het herstelplan.

In 2024 dienden we voor de eerste keer een overbruggingsplan in. We wilden in 2025 opnieuw een overbruggingsplan indienen. Daarmee konden we de pensioenen met soepelere regels verhogen, vooruitlopend op de overgang naar de nieuwe regels voor pensioen.

Daarvoor moesten we eerst vóór 1 juli 2025 een implementatieplan indienen bij DNB. In het implementatieplan staat hoe ABP de nieuwe regels voor pensioen wil uitvoeren.

Dat moment kwam voor ons te vroeg: ons implementatieplan is nog niet klaar. Daarom konden we ook geen overbruggingsplan indienen voor 2025. Een ingediend wetsvoorstel had het mogelijk moeten maken om toch een overbruggingsplan in te dienen, ook als het implementatieplan later wordt ingediend, maar de behandeling van dit voorstel heeft vertraging opgelopen. We gaan daarom tijdelijk terug naar de bestaande regels.

ABP wil het implementatieplan in het najaar van 2025 indienen. Als we dat hebben gedaan, dan kunnen we naar verwachting in 2026 opnieuw een overbruggingsplan indienen.