Vanzelfsprekend doen we elke dag opnieuw ons uiterste best om ervoor te zorgen dat iedereen het juiste pensioen krijgt. En pluizen we onze administratie uit naar tekenen dat er iets niet klopt. Bijvoorbeeld: hebben we te laat (de juiste) gegevens doorgekregen? Of: hebben we een fout gemaakt? Als dat voor u geldt, dan passen we uw pensioen aan. U krijgt dan een brief waarin precies staat wat er aan de hand is en wat dit betekent voor uw pensioen.
Als uw pensioen te laag blijkt te zijn, dan passen wij dit aan. U krijgt voortaan elke maand een hoger pensioenbedrag.
Dat herstellen we uiteraard ook: het totale bedrag dat u te weinig kreeg, maken wij alsnog naar u over. De nabetaling krijgt u in 1 keer.
Het woord nabetaling zegt het al: wij betalen een bedrag na. Met andere woorden, u had het bedrag al eerder moeten krijgen maar wij betalen het nu pas. En over díe periode krijgt u wettelijke rente. Bij elke nabetaling bekijken we of iemand recht heeft op wettelijke rente. Want er zijn voorwaarden.
Vaak wel. Het kan zijn dat het recht op toeslagen vervalt. Of als u nog een andere uitkering krijgt, dat u die misschien terug moet betalen. Of u krijgt een hogere belastingaanslag. Het is belangrijk om hier goed naar te kijken.
Krijgt u wettelijke rente van ons? Dan kijken wij in het jaar daarná of we fiscale schade kunnen vaststellen. Dus krijgt u wettelijke rente in 2023, dan kijken wij in 2024 of u schade heeft. Eerder kan niet, omdat gevolgen voor de belasting dan pas duidelijk zijn. Er is sprake van fiscale schade als u nu meer belasting moet betalen of minder toeslagen krijgt, dan wanneer wij het juiste pensioen op het juiste moment hadden betaald. Dit controleren we voor iedereen waarbij dit speelt. Daar hoeft u dus niet zelf om te vragen.