ABP hoeft de pensioenen in 2025 niet te verlagen. Dat is de uitkomst van de rekensom die we volgens de regels uit de Pensioenwet hebben gemaakt. Deze berekening wordt het herstelplan genoemd. De kans is klein dat we in 2026 de pensioenen moeten verlagen.
Het herstelplan is een berekening. De manier waarop we rekenen is in de wet beschreven. ABP gebruikt deze berekening alleen om te beslissen of het fonds – volgens de huidige regels – de pensioenen moet verlagen. ABP gebruikt het herstelplan niet om te beslissen of de pensioenpremies moeten worden verhoogd of om te bepalen of de pensioenen kunnen meestijgen met de stijging van de prijzen. ABP dient het herstelplan in bij toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB).
Volgens de wet moeten pensioenfondsen een herstelplan berekenen wanneer de beleidsdekkingsgraad te laag is. De beleidsdekkingsgraad van ABP moest eind 2024 hoger zijn dan 126,3%. Onze beleidsdekkingsgraad was op dat moment lager dan die vereiste dekkingsgraad. Daarom moesten we een herstelplan berekenen.
De berekening van het herstelplan moet laten zien of de beleidsdekkingsgraad vanaf eind 2024 binnen 10 jaar naar het vereiste niveau toegroeit. Haalt het fonds dit niveau niet binnen 10 jaar? Dan moet ABP in de berekening het beleid aanpassen en kijken of we het vereiste niveau dan wel kunnen halen. In die som gaat ABP ervan uit dat de pensioenen niet meestijgen met de prijsstijgingen. Bereiken we het vereiste niveau dan nog steeds niet binnen 10 jaar? Dan moet ABP de pensioenen verlagen.
Volgens de doorrekening van het herstelplan bereikt de beleidsdekkingsgraad niet vanzelf binnen 10 jaar het vereiste niveau van 126,3%. We halen dat niveau wel als we in de berekening de verhoging van de pensioenen op 0 zetten. Dit heeft geen gevolgen voor de werkelijke toekomstige verhogingen.
De afgelopen 3 jaar is uw pensioen niet verlaagd. De kans dat we in 2026 de pensioenen wel moeten verlagen, is heel klein. We gaan naar verwachting op 1 januari 2027 over op de nieuwe regels voor pensioen. In de nieuwe regels is er geen dekkingsgraad meer. En vervalt ook het herstelplan.
Tot we overgaan op de nieuwe regels, gelden de huidige regels. Daarin staat dat we een herstelplan moeten maken. Tenzij we gebruikmaken van het transitie-FTK en een overbruggingsplan indienen.
In het bovenste deel van de tabel staat hoe de dekkingsgraad zich in het herstelplan van jaar tot jaar ontwikkelt. In het onderste deel staan de gebruikte uitgangspunten.
De oorzaken voor de ontwikkeling zijn:
De kolom Beleidsdekkingsgraad (DG-beleid) laat zien dat ABP binnen 10 jaar het vereiste niveau van 126,3% haalt. Het herstelplan gaat uit van een geleidelijke ontwikkeling van de dekkingsgraad. De werkelijke ontwikkeling zal echter veel grilliger zijn.
Op het financieel dashboard kunt u de actuele financiële situatie van ABP bekijken.
U vindt hieronder veelgestelde vragen over het herstelplan. Heeft u een andere vraag? Neem dan gerust contact met ons op.
De afgelopen 3 jaar is uw pensioen niet verlaagd. De kans dat we in 2026 de pensioenen wel moeten verlagen, is heel klein. We gaan naar verwachting op 1 januari 2027 over op de nieuwe regels voor pensioen. In de nieuwe regels is er geen dekkingsgraad meer. En vervalt ook het herstelplan.
We dienden in 2024 voor het eerst een overbruggingsplan. We wilden in 2025 opnieuw een overbruggingsplan indienen.
Daarvoor moesten we eerst vóór 1 juli 2025 een implementatieplan indienen bij De Nederlandsche Bank (DNB).
Dat moment kwam voor ons te vroeg: ons implementatieplan is nog niet klaar. Daarom konden we ook geen overbruggingsplan indienen voor 2025. Lees hierover meer.