Uw 'Bewijs van in leven' doorgeven

U woont in het buitenland. En ontvangt een uitkering van ons. Geef dan elk jaar aan ons door dat u nog in leven bent. U doet dit door het 'Bewijs van in leven' aan ons toe te sturen.

Er is naast het formulier dat u per post krijgt ook de mogelijkheid om uw 'Bewijs van in leven' via een app op uw smartphone toe te sturen. Als u de app gebruikt, dan hoeft u de papieren versie niet meer in te vullen.

Volg deze stappen om uw 'bewijs van in leven' door te geven via de app

1

Dit heeft u nodig

  • Een smartphone (dit hoeft niet uw eigen smartphone te zijn)
  • Uw identiteitsbewijs
  • Een QR-code
2

Installeer de app ReadID Ready

Installeer de app ReadID Ready van onze partner Inverid B.V. . De app is te vinden in de App Store voor de iPhone en in Google Play voor Android smartphones.

3

Het logo van ABP verschijnt en u ziet de welkomsttekst

4

Volg de instructies in de app

Voor meer informatie bekijk een korte video over hoe de ReadID Ready app werkt.

Veelgestelde vragen


Het lukt me niet. Kan ik hulp inschakelen?

Ja, u kunt zeker hulp inschakelen. Vraag een familielid, uw buren of vrienden. Komt u er samen met hen niet uit? Neem gerust contact met ons op.
 

Ik heb geen internet/smartphone. Wat nu?

U kunt de hulp inschakelen van een familielid of een vriend met een smartphone. Is er niemand in de buurt, dan kunt u ook het formulier gebruiken dat wij u stuurden.
 

Worden er gegevens opgeslagen op mijn telefoon?

Nee, dat gebeurt niet. Als u de app sluit, zijn de gegevens verwijderd van de telefoon.
 

Ik zie geen ABP-logo. Waarom is dit?

Na het scannen van de QR-code verschijnt het ABP-logo in de app. Voor het digitaal Bewijs van in leven werken we samen met onze partner InnoValor. Dit is de leverancier van de app.
 

Wat is een QR-code en hoe werkt het?

Een QR-code is een soort streepjes/blokjescode die u scant met uw smartphone. Hiermee krijgt u makkelijk toegang tot een website of app. Start de app en volg de instructies in de app.
 

Ik kan mijn paspoort/rijbewijs/ID-kaart niet scannen. Wat moet ik doen?

Het kan inderdaad voorkomen dat uw document nog niet de benodigde chip heeft. Hierdoor kan de app de gegevens van uw document niet lezen. Helaas kunt u dan geen gebruik maken van de app. Gebruik alstublieft het formulier dat wij u stuurden.
 

Ik ontvang van meerdere instanties een verzoek voor een Bewijs van in leven. Moet ik deze allemaal apart indienen?

Ja, u stuurt uw Bewijs van in leven aan alle instanties. Deze app wordt alleen door ABP gebruikt.
 

Hebben jullie een filmpje van hoe de app werkt?

Voor meer informatie bekijkt u een korte video over hoe de ReadID Ready app van onze partner InnoValor werkt. Of bekijk de veelgestelde vragen over ReadID Ready app.
 

Ik heb het proces digitaal afgerond. Moet ik nog iets doen?

Nee, u hoeft zelf niks meer te doen. Wel kan het zijn dat wij u bellen en u vragen naar uw ervaringen. Als u dit niet wilt, dan kunt u dit aan ons doorgeven.
 

Tijdens het scannen viel de verbinding weg. Kan ik het opnieuw doen?

Nee, de QR-code kunt u maar 1 keer gebruiken. Neem contact met ons op als de QR-code niet meer werkt.
 

Ik vind het niet prettig om mijn gegevens digitaal te versturen. Hoe kan ik er toch voor zorgen dat ik mijn pensioen blijf ontvangen?

U kunt ook het originele formulier gebruiken.
 

Wat gebeurt er met mijn gegevens? En welke gegevens worden opgeslagen?

Om de geldigheid van uw identiteitsdocument te kunnen controleren moeten we de persoonlijke informatie uitlezen die op de RFID-chip van uw identiteitsdocument staat. Deze gegevens gebruiken we om u te herkennen en vast te stellen of u nog leeft.
Het gaat onder andere om:

  • Informatie over u: uw voor- en achternaam, geboortedatum, geslacht,
    nationaliteit en pasfoto. 
  • Informatie over uw identiteitsdocument: het documentnummer, het land van
    afgifte en de verloopdatum.

Om veiligheidsredenen moeten we uw persoonlijke informatie verwerken en opslaan voor een korte periode, maar dit is nooit langer dan 50 dagen. Deze informatie verwijderen we na het verwerken van uw digitale bewijs van in leven. Wij bewaren alleen de gegevens die u ook op het formulier aan ons zou verstrekken. Aangevuld met gegevens van de sessie waarmee de verificatie is uitgevoerd zoals bijvoorbeeld het tijdstip wanneer u dat gedaan heeft.
 

Welke niet-persoonlijke informatie verzamelen jullie en waarom?

De ReadID Ready applicatie van onze partner InnoValor, inclusief de onderliggende ReadID software, worden doorlopend verbeterd. Om erachter te komen hoe we de app kunnen verbeteren, verzamelen we informatie over hoe u de app gebruikt. Deze gebruiksinformatie bevat geen persoonlijke informatie. InnoValor kan dus niet direct of indirect de gebruiksinformatie koppelen aan een bepaalde persoon. Gebruiksinformatie wordt alleen gebruikt om de kwaliteit van onze software te verbeteren.
InnoValor verzamelt de volgende gebruiksinformatie:

  • Details over uw telefoon. Zoals type telefoon, Android/iOS versie, hoeveelheid geheugen. We verzamelen geen gegevens die uniek zijn voor een bepaalde telefoon. 
  • Welk type identiteitsdocument is gescand en gelezen, of het scannen succesvol verlopen is, of het lezen van de chip succesvol verlopen is, het land van afgifte, met welk certificaat dit identiteitsdocument op de chip ondertekend is en de verloopdatum van het identiteitsdocument. We verzamelen de verloopdatum omdat we hiermee kunnen vaststellen welke versie van het identiteitsdocument is gescand.
  • Informatie over het gebruiksgemak. Zoals de hoeveel tijd die elke stap kostte, zijn alle stappen doorlopen en het aantal keer dat de app gebruikt is.
     

Zijn mijn gegevens veilig?

Uw persoonlijke gegevens worden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd. ABP houdt zich in alle gevallen aan de Algemene verordening gegevensbescherming. Meer informatie hierover vindt u in ons privacystatement.

final-step-a054637006

Heeft u een vraag?

Neem voor meer informatie contact met ons op via 045 579 62 55. U kunt ons natuurlijk ook mailen. Of stel uw vraag via de chat. We helpen u graag!