Maak een keuze[cms: qa-q1]
[cms: qa-q1a1 ]
[par. Hoofdstuk 13]

Heeft u vragen?

Heeft u vragen over uw pensioen? Bel dan met onze klantenservice. Dat kan op maandag tot en met vrijdag van 8.00 – 17.30 uur. 

Welk telefoonnummer u moet bellen, hangt af van uw situatie en uw vraag. U vindt onze telefoonnummers op www.abp.nl.

Op onze sociale media kunt u ook antwoorden op uw vragen vinden:

  • Op onze Facebookpagina houden we u op de hoogte van actualiteiten en algemene zaken rondom uw pensioen.
  • Via Twitter melden wij het laatste nieuws over pensioen. U kunt ons op Twitter ook vragen stellen.
  • U kunt ook met ons chatten.
  • Stuur ons een e-mail via ‘Service & Contact’.
  • U vindt ons ook op YouTube. Bekijk hier animaties en filmpjes over uw pensioen bij ABP en over onze producten.
[cms: qa-q1a2]
[par. Hoofdstuk 13]

U bent het ergens niet mee eens. Laat het ons weten

We vinden het belangrijk dat we onze deelnemers op een persoonlijke en juiste manier benaderen. Toch kan het zijn dat u niet tevreden bent over ons. Bijvoorbeeld over de manier waarop u door ons behandeld bent. Of over een beslissing die is genomen over uw pensioen. Laat het ons dan weten. Alleen zo kunnen wij u helpen en onze dienstverlening verbeteren.

Bel ons, stuur een e-mail of brief, of chat met ons. U bereikt ons ook via social media. 

• Telefonisch bereikt u ons via 045 - 579 60 70 op werkdagen van 8 tot 17.30 uur
• Stuur ons een e-mail of chat via ‘Service & Contact ’ Of stuur een brief naar:
ABP Klachten en bezwaren
Postbus 4804
6401 JL Heerlen 

Zet altijd uw adres, telefoonnummer, klantnummer en eventueel uw e-mailadres in de brief.

We nemen altijd contact met u op

Als uw reactie bij ons binnenkomt, bekijken wij of datgene waar u niet tevreden over bent, een klacht of een bezwaar is.

Bent u niet tevreden over de manier waarop u door ons behandeld bent, dan heeft u een klacht. 

Bent u het niet eens met een beslissing van ABP die is genomen op basis van het reglement, dan maakt u bezwaar. 

Binnen vijf werkdagen bellen wij u op om uw klacht of bezwaar te bespreken.

We voeren onze regels uit zoals we dat in dit reglement beschrijven. Als het reglement niet voorziet in uw situatie of als een precieze uitvoering volgens dit reglement tot een onbillijke uitkomst zou leiden, beslist het bestuur. Het bestuur besluit in de bedoeling van het reglement. Zo’n besluit kan alleen ten gunste van de deelnemer genomen worden.

Dan kunt u uw klacht daarna voorleggen aan de Ombudsman Pensioenen of aan de burgerlijke rechter. Het is goed om te weten dat de Ombudsman Pensioenen een klacht alleen in behandeling neemt als u eerst bij ABP een klacht heeft ingediend. Voor informatie over de procedure bij de Ombudsman Pensioenen verwijzen wij u naar www.ombudsmanpensioenen.nl.

De klachtenregeling van ABP vindt u hier.

Dan kunt u in beroep gaan bij de Commissie van Beroep. In de beslissing op bezwaar staat hoe u dat kunt doen. Bekijk hier het Reglement voor de Commissie van Beroep.
Dan kunt u uw situatie voorleggen aan de Ombudsman Pensioenen of aan de burgerlijke rechter. Voor informatie over de procedure bij de Ombudsman Pensioenen verwijzen wij u naar www.ombudsmanpensioenen.nl.
Hulp nodig?