Privacyverklaring: Hoe wij omgaan met uw gegevens

Om de pensioenovereenkomst voor u uit te voeren, heeft ABP gegevens van u nodig. Persoonsgegevens. Bijvoorbeeld waar u woont en of u samenwoont, hoeveel salaris u krijgt en wat uw rekeningnummer is. Deze gegevens verzamelen, bewaren en gebruiken (in één woord: verwerken) we. Hierbij gaat ABP uit van de volgende uitgangspunten.

Bent u (ex)militair? Bekijk dan de privacyverklaring voor de uitvoering van de Bijzondere Regelingen Defensie.

U krijgt inzicht in de persoonsgegevens die wij van u hebben en hoe wij deze gebruiken.

ABP gebruikt elke dag veel persoonsgegevens om te zorgen voor een goed pensioen. 

  • Soms krijgen wij deze gegevens van u of van uw werkgever. Zoals uw naam en adres. 
  • Ook krijgen we gegevens van UWV of SVB. Die zijn verplicht om persoonsgegevens met ons te delen.

Lees meer

We hebben uw gegevens nodig om uw pensioen te berekenen. We verzamelen ook gegevens om onze dienstverlening persoonlijker te maken. U bepaalt of u dit wil.

ABP verwerkt uw persoonsgegevens. In sommige gevallen kunt u ons toestemming geven.

  • U mag uw toestemming altijd weer intrekken. Dat doet u op de plek waar u eerder toestemming gaf of in uw persoonlijke mijn-omgeving.
  • Voor het uitvoeren van de pensioenovereenkomst hebben we uw gegevens nodig. Voor dit gebruik kunt u zich niet afmelden. Anders kunnen we ons niet houden aan de wettelijke regels.

Lees meer

We zorgen ervoor dat uw persoonsgegevens goed beschermd zijn.

Uw persoonsgegevens zijn bij ABP veilig.

  • Onze specialisten beveiligen uw gegevens tegen diefstal en verlies.
  • Ook zorgen zij ervoor dat uw gegevens niet door mensen buiten ABP worden bekeken.
  • Voor deze beveiliging werken we samen met specialisten binnen en buiten de pensioensector.

Lees meer

De keuzes die u maakt over wat ABP wel en niet met uw persoonsgegevens mag doen, kunt u altijd weer aanpassen.

Via al onze kanalen (zoals de website en de nieuwsbrief) kunt u keuzes maken over wat ABP met uw persoonsgegevens mag doen.

  • In MijnABP past u uw keuzes elk moment makkelijk aan.
  • Wilt u weten welke privacyrechten u heeft en hoe u die bij ABP gebruikt?

Lees meer

Als u kiest voor gepersonaliseerde dienstverlening, krijgt u alleen de informatie die voor u van belang is. Alle informatie van ABP staat op abp.nl.

ABP probeert in haar communicatie met u persoonlijk te zijn en relevant. Dat betekent dat we geen gegevens vragen die we al hebben. En dat we informatie bieden die op u van toepassing is en dat we in de interactie op onze webpagina’s proberen zoveel mogelijk rekening te houden met uw voorkeuren. 

  • Informatie over uw voorkeuren en interesses bepalen wij bijvoorbeeld via uw klikgedrag in onze nieuwsbrief of in MijnABP. Stel dat u bijna met pensioen gaat, een nieuwe baan krijgt of gaat trouwen. Dan krijgt u informatie over deze onderwerpen.
  • Aan de andere kant zorgen we ervoor dat u geen informatie krijgt die voor u niet interessant is.
  • U vindt alle communicatie vanuit ABP van het afgelopen jaar altijd terug op onze site..

We verkopen uw persoonsgegevens niet aan andere partijen. Ook kopen we geen persoonsgegevens van andere partijen.

ABP verkoopt uw persoonsgegevens nooit. In een aantal situaties delen wij wel uw gegevens. Dit doen wij als we:

  • volgens de wet verplicht zijn om uw gegevens met anderen te delen. Voorbeelden hiervan zijn de Belastingdienst, het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Pensioenregister.
  • werkzaamheden aan een derde partij (anderen) uitbesteden. Deze partijen gebruiken uw persoonsgegevens alleen op de veilige manier zoals ook ABP dat doet.
  • de derde partij toestemming van u kreeg om uw gegevens te delen.

Lees meer

De meningen over het beschermen van gegevens staan niet stil. Daarom blijven we alle uitgangspunten testen en aanpassen als dat nodig is.

De technische mogelijkheden veranderen snel. Ook maatschappelijke meningen blijven veranderen. Daarom blijft ABP deze uitgangspunten testen en aanpassen waar dat nodig is.

  • Bij nieuwe ontwikkelingen binnen ABP kijken wij altijd of ze kloppen met onze ethische uitgangspunten. Bij twijfel vragen wij onze deelnemers. Dat doen we bijvoorbeeld door het uitvoeren van een onderzoek.
  • Bent u het niet eens met één van deze uitgangspunten? Of vindt u dat onze dienstverlening niet klopt met deze uitgangspunten? Neem dan contact met ons op.

Lees meer