Als de bedragen op MijnABP niet kloppen

15 juli 2021

Hieronder vindt u een beslissing van de Commissie van Beroep. U kunt geen rechten ontlenen aan deze tekst. Om de privacy van onze deelnemers te beschermen, zijn de namen in deze tekst niet echt.

Het probleem: Verkeerde informatie zorgde voor verwarring
Als wij verkeerde informatie geven, dan kan dat een nadeel voor de deelnemer zijn. Bijvoorbeeld als iemand daardoor een besluit neemt dat niet kan worden teruggedraaid. Dit gebeurde Teun en Miriam.

De situatie: Teun verhoogde zijn pensioen met nabestaandenpensioen
Teun ging in 2012 met vervroegd pensioen. Hij koos voor het verhogen van zijn pensioen met een deel van het nabestaandenpensioen. In Teun's pensioenopgave stonden toen de juiste bedragen voor het nabestaandenpensioen dat overbleef voor zijn partner Miriam.

Maar nadat Teun met pensioen was, stonden er op MijnABP hogere bedragen voor het nabestaandenpensioen dan in de pensioenopgave. Deze bedragen waren niet juist. Op basis van deze foute bedragen nam Miriam het besluit om in 2017 eerder met pensioen te gaan. Ze ging ervan uit dat de bedragen van het nabestaandenpensioen op MijnABP juist waren.

De beslissing: De Commissie vindt dat ABP de regels van het pensioenreglement moet volgen
Hierdoor heeft Miriam geen recht op een hoger nabestaandenpensioen. De Commissie vindt wel dat Miriam door de verkeerde informatie schade heeft geleden. Want Miriam werkte niet door tot 67 jaar, maar ging eerder met pensioen. Hierdoor mist zij pensioenopbouw van 2017 tot 2021. Die schade wil de Commissie nu terugbetalen. Want de Commissie snapt dat Miriam het besluit om eerder met pensioen te gaan niet meer kon terugdraaien.   

Kijk ook eens in ons pensioenreglement. Daar leest u alle regels in makkelijke taal.