ABP keerde zich – zonder succes - ook tegen het beloningsbeleid bij Ahold-Delhaize – het moederbedrijf van Albert Heijn. ABP vindt het onjuist dat het bedrijf het belang van duurzaamheid bij het vaststellen van de beloning heeft verminderd. Ook heeft Ahold Delhaize maar 1 duurzaamheidscriterium voor de beloning. Dat criterium - het aandeel gezonde voeding in de verkoop van eigen merkvoedingsproducten - is ook nog eens nauwelijks te controleren. Doordat een grote meerderheid van de aandeelhouders van Ahold-Delhaize wel akkoord ging, bleef de tegenstem van ABP zonder gevolgen.
Het Filipijnse bedrijf Ayala Corp., waarin ABP heeft belegd, maakte in 2020 bekend dat het alle belangen in kolengestookte elektriciteitscentrales vóór 2030 van de hand doet. Dat is ook wat wij van bedrijven met kolencentrales verwachten. Voorafgaand aan de aankondiging spraken we meerdere keren met het bedrijf, dat toen nog plannen had voor nieuwe kolencentrales.
De Zuid-Koreaanse financiële dienstverleners KB Financial Group en de financieringstak van Samsung kondigden aan te stoppen met het financieren van nieuwe kolencentrales. ABP had hier, als belegger in deze ondernemingen, op aangedrongen.