Digitale veiligheid

Mensenwerk voor uw pensioen
6 oktober 2025

Bij ABP vinden we het belangrijk dat uw pensioen en uw gegevens veilig zijn. U moet erop kunnen vertrouwen dat uw pensioenfonds goed omgaat met uw persoonlijke informatie en uw geld.

Cybercriminelen verzinnen steeds nieuwe en geavanceerdere manieren om gevoelige gegevens te stelen. Daarom is goede bescherming belangrijker dan ooit. Maar wat doet APG precies om uw gegevens en pensioen te beschermen? En wat kunt u zelf doen om online veilig te blijven?

Uw pensioen is beschermd

Pensioenfondsen zoals ABP beheren het geld en de gegevens van miljoenen Nederlanders. Dat is een grote verantwoordelijkheid. Daarom doen we er alles aan om uw digitale veiligheid te beschermen. Ook tijdens een cyberaanval is het belangrijk dat pensioenen gewoon uitbetaald worden. U kunt er op vertrouwen dat uw pensioenfonds uw gegevens en geld goed regelt.

Goede beveiliging is niet alleen techniek. Onze medewerkers krijgen speciale trainingen om extra goed op uw gegevens te letten. Iedereen bij ABP, van IT-specialist tot klantenservice-medewerker, werkt hieraan mee.

Hoe houdt ABP cybercriminelen buiten de deur?

Het Security Operations-team van APG houdt onze digitale systemen dag en nacht in de gaten. Zij sporen aanvallen snel op en grijpen direct in als dat nodig is. Ook laten we regelmatig externe experts, zogenaamde ethische hackers, onze beveiliging testen. Zij zoeken naar zwakke plekken, zodat wij die meteen kunnen oplossen. Zo blijven we cybercriminelen altijd een stap voor.

Samen zorgen we voor digitale veiligheid

Cybercriminelen proberen soms via sociale media of e-mail mensen te benaderen, waarbij ze zich voordoen als een betrouwbare organisatie. Ook u kunt als deelnemer van ABP hiermee te maken krijgen. Gelukkig groeit het algemene bewustzijn over dit soort risico’s, waardoor mensen steeds beter in staat zijn om verdachte situaties te herkennen en te vermijden.

Zo herkent u verdachte accounts in e-mails of op social media

Let op signalen zoals:

  • Spelfouten of vreemde tekens in gebruikersnamen van social media accounts of e-mailadressen (bijv. abppensiioen) 
  • Geen of een generieke profielfoto 
  • Vage bio, weinig volgers of originele berichten 
  • Onnatuurlijk taalgebruik of veel emoji’s 
  • Vragen om persoonlijke info, geld of links naar onbekende websites 
  • Accounts die sterk lijken op officiële instanties (zoals ABP_nl_official i.p.v. ABP)

Wat kunt u zelf doen?

  • Wees alert op verdachte berichten en phishing 
  • Controleer altijd de afzender van het bericht 
  • Controleer altijd of u op het officiële kanaal van uw pensioenfonds zit 
  • Deel geen persoonlijke gegevens openbaar 
  • Meld verdachte accounts bij het platform én bij de klantenservice van uw pensioenfonds 
  • Klik nooit op verdachte links of bijlagen 
  • Ziet u een QR-code? Gebruik die alleen als deze in een officiële brief, nieuwsbrief of op de website van ABP staat. 
  • Check of het webadres van de QR-code begint met abp.nl of https://mijn.abp.nl/ 

 

Heeft u per ongeluk toch persoonlijke informatie gedeeld? Neem contact op, wij helpen u graag verder.

Digitale veiligheid is ook mensenwerk. Samen zorgen we ervoor dat uw pensioen niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst veilig is. Uw vertrouwen is onze grootste verantwoordelijkheid.

Ook interessant voor u

  • Pensioen mythes. Waar of niet waar?

    Pensioen

    24-03-2025

    Veel mensen hebben aannames over pensioen die niet altijd kloppen. Wat is waar en wat is een mythe?

    Lees verder
  • 'Kan ik mijn vraag aan ABP ook stellen via social media? '

    Pensioen

    08-01-2025

    Ja, u kunt u vraag ook aan ABP stellen via social media! Bijvoorbeeld via Facebook. Handig, snel en op ieder moment.

    Lees verder
  • Pensioen opbouwen? Daar begint u al mee vanaf uw 18e

    Pensioen

    09-07-2025

    Pensioen voelt vaak als iets voor later. Toch bouwt u al vroeg pensioen op.

    Lees meer over uw pensioenopbouw