Wat doet ABP met uw feedback?

Onze experts nemen u mee
15 december 2025

Bij ABP vinden we het belangrijk om te blijven leren en verbeteren. Uw feedback helpt ons om onze dienstverlening steeds beter af te stemmen op wat u nodig hebt. Maar wat gebeurt er eigenlijk met die feedback? Bibi, medewerker Klachten & Feedback neemt u mee.

Waarom is uw feedback zo belangrijk?

“Pensioen is een mijlpaal in iemands leven,” vertelt Bibi. “Veel mensen denken er pas over na als het bijna zover is. Dat is logisch, want je bent druk met werken en leven. Juist daarom willen wij zorgen dat alles soepel verloopt, zonder moeilijkheden en onzekerheden. Dat doen we door goed uit te leggen wat er komt kijken bij jouw keuzes. Hoe beter wij begrijpen wat de deelnemer nodig heeft, hoe beter we hierbij kunnen helpen.”

Wat doen we met feedback van deelnemers?

Bibi: “Elke week bespreken we alle binnengekomen feedback tijdens een vaste vergadering. Bij deze vergadering zitten collega’s uit de hele organisatie: van juridische zaken en pensioenuitvoering tot marketing, digital en klantbeleving. Zo zorgen we dat verbeterpunten snel worden opgepakt.”

“We kijken naar welke verbeterpunten het meest dringend zijn en wat veel invloed heeft. Bellen veel mensen over hetzelfde verbeterpunt? Dan pakken we die als eerste op.”

Een mooi voorbeeld: de pensioenplanner

“Een van de grootste successen van het afgelopen jaar was dat we de pensioenplanner in de Mijnomgeving snel hebben kunnen aanpassen dankzij alle feedback van onze deelnemers,” vertelt Bibi.

De pensioenplanner is een cruciale tool: deelnemers maken er grote keuzes mee die bepalend zijn voor de rest van hun leven. Als die niet gebruiksvriendelijk is, dan is er een groot probleem.

“Deelnemers gaven veel feedback via de telefoon. Zo bleek dat zij na alle stappen niet konden vinden waar ze hun pensioen definitief konden aanvragen. Dan moesten ze gaan bellen en was de sessie vaak enkel opgeslagen, maar niet definitief aangevraagd. Erg vervelend dus.” 

“Ook merkten we dat deelnemers bang waren dat alles wat ze invulden al definitief was, terwijl sommigen zich alleen wilden oriënteren. Dankzij deze signalen hebben we de planner snel verbeterd, zodat het proces nu veel duidelijker en gebruiksvriendelijker is.” 

Hoe kunt u verbeterpunten delen?

  • Er zijn verschillende manieren om uw mening met ons te delen:
  • Mail, bel of chat met ons. U vindt de gegevens op onze contactpagina. Uw opmerkingen en verbeterpunten komen zo terecht bij het team van Bibi.

  • Na ieder contact met ons Klant Contact Center vragen wij actief of alles duidelijk voor u was. Heeft u op dat moment verbeterpunten? Dan kunt u die meteen doorgeven.

Blijf uw verbeterpunten geven!

Uw stem maakt het verschil. Hoe meer we weten, hoe beter we kunnen zorgen dat uw pensioenreis soepel verloopt.

Heeft u een idee of verbeterpunt? Laat het ons weten op een van bovenstaande manieren.

Ook interessant voor u

  • Let op: ABP-medewerkers komen nooit bij u thuis

    Pensioen

    09-12-2025

    ABP waarschuwt deelnemers voor fraude aan de deur.

    Lees over fraude
  • ABP verhoogt de pensioenen per 1 januari 2026 met 2,84%

    Pensioen

    27-11-2025

    De verhoging geldt voor iedereen die pensioen opbouwt bij ABP of dat in het verleden heeft gedaan.

    Meer over de verhoging
  • Uw pensioendromen & dagelijkse realiteit

    Pensioen

    11-11-2025

    Pensioen is hét moment om groots te denken en dromen. En om te denken aan de invulling van uw ideale dag.

    Meer over pensioendromen