ABP gaat investeren in Driveco. Dat is een Frans bedrijf met zo’n 8.000 laadpalen voor elektrische auto’s in Europa. Het gaat om een bedrag van bijna € 250 miljoen. Met dit geld kan Driveco het aantal laadpalen in Europa flink uitbreiden naar 60.000 in 2030. Dat zorgt voor een besparing van 3 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar.
Driveco is zo’n 13 jaar actief in de branche. In die tijd heeft het 8.000 laadpunten aangesloten of nog in aanleg. In 2022 had het bedrijf een omzet van € 25 miljoen. Dat was een verdrievoudiging ten opzichte van het jaar ervoor.
Het bedrijf wil groeien naar zo’n 60.000 laadpalen in Europa in 2030. Daarbij gaat het om laadpalen in Frankrijk, Duitsland, Nederland, België, Spanje, Italië en Zwitserland. Dat levert een besparing op van zo’n 3 miljoen ton aan CO2-uitstoot per jaar. Door de investering van ABP kan het bedrijf zijn groei versnellen en het internationale netwerk van laadpunten sterk uitbreiden. ABP op haar beurt krijgt hiervoor langjarige stabiele rendementen (= inkomstenstroom) terug.