Phishing: valse berichten over uw pensioen

Criminelen ‘vissen’ steeds vaker naar uw persoonlijke informatie. Ze vragen u op een link te klikken of om inlogcodes te delen. Dit gebeurt via valse e-mails, sms’jes en brieven. Of via een telefoontje. Dit heet 'phishing'. Op deze pagina leest u hoe u deze valse e-mails en berichten kunt herkennen.

Hoe herkent u phishing?

Phishing komt vaak binnen via e-mail, sms, WhatsApp, sociale media of een telefoongesprek. Let goed op deze signalen: 

  • E-mailadres van de afzender: oplichters gebruiken vaak een vergelijkbaar e-mailadres  Echte e-mails van ABP eindigen altijd op @abp.nl of @mail.abp.nl. 
  • Druk om snel te reageren of binnen een termijn te handelen: oplichters vragen u om snel iets te regelen, vaak om een deadline te halen. U moet reageren voor een bepaalde datum? Dit is vaak een teken dat er iets niet klopt. 
  • Vragen om persoonlijke gegevens: ABP vraagt u nooit om vertrouwelijke informatie zoals pincodes of uw bankgegevens via een link. Wij nemen altijd contact op via een beveiligde weg: per brief naar uw postadres of via uw berichtenbox op "MijnABP" waar u veilig kunt aanmelden met uw DigiD-gegevens. 
  • Vreemde of geen aanhef: wordt u aangesproken met “Beste F” of alleen uw e-mailadres? Dat is vaak een teken van phishing. 
  • Taalfouten: ziet u veel taalfouten? De kans is groot dat het bericht niet door ABP is verstuurd. 
  • Belofte van prijzen of cadeaus: wordt er een prijs beloofd, een cadeau of een bedrag? Ga er dan vanuit dat het niet klopt. 
  • Onderzoekuitnodigingen: ontvangt u een e-mail met een uitnodiging voor een onderzoek? U kunt dan checken of de e-mail afkomstig is van een van de onderzoeksbureaus waar ABP mee samenwerkt. 

Heeft u iets verdachts ontvangen?

Neem dan contact met ons op en verwijder het bericht. Door verdachte berichten naar ons door te sturen, helpt u mee om anderen te beschermen.