Tussen 50 en 60 tekens. Beschrijvende titel van het artikel. Begin met het primaire zoekwoord

Hierin mag een quote of vraag staan, die de interesse van de lezer opwekt
21 februari 2025

Beschrijf in enkele zinnen waar het artikel over gaat. Wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe (ongeveer 30 woorden!). Het mag een quote of prikkelde vraag bevatten. De intro bevat een of meerdere zoekwoorden.

Het nieuws in vogelvlucht (niet noodzakelijk in elk artikel!!!)

  • Beschrijf hier wat er aan hoofpunten in het artikel staat
  • Dit is optioneel en zal niet bij elk artikel even goed passen
  • Het is bijvoorbeeld wel toepasselijk bij veranderingen in belastingen. Dan kun je een opsomming van de belangrijkste veranderingen maken.


 

Contentmarketing

Denk aan contentmarketing en het oprolprincipe. Welke informatie is cruciaal of het meest interessant voor de lezer? Plaats dat als eerst en werk zo verder.

Criteria voor tussenkoppen

Goede tussenkoppen helpen bezoekers om te begrijpen wat ze op de pagina kunnen vinden en hoe de pagina is opgebouwd, en om snel naar het voor hen relevante deel van de pagina te gaan. Google gebruikt (tussen)koppen om te begrijpen waar een pagina over gaat en wat de belangrijke onderdelen van een pagina zijn.
 

  • De kop is een goede samenvatting of beschrijving van de tekst onder de kop
  • De kop is eenvoudig en begrijpelijk
  • De kop is beknopt
  • De kop is op de juiste manier opgemaakt (met H2, H3 etc.)
  • De kop bevat zoekwoorden (liefst vooraan)
Afbeelding/quote niet in elk artikel
Beschrijf wat je ziet op afbeelding. Is het een decoratieve afbeelding? Dan geen beschrijving en hierboven aanvinken dat het decoratief is

Criteria voor linkteksten

De aanklikbare tekst van een link is de linktekst. Vaak is deze tekst onderstreept. Een linktekst kan ook de zichtbare tekst zijn van een ander aanklikbaar element, zoals een button of tegel.
 

  • Beschrijf duidelijk waar de link naar verwijst. Wat kun je verwachten als je op de link klikt?
  • Verwerk het belangrijkste zoekwoord (van de pagina waar je naar linkt) in de linktekst (liefst vooraan in de linktekst).
  • Gebruik eenvoudige, begrijpelijke taal.
  • Schrijf actief. Gebiedende wijs werkt vaak goed in linkteksten.
  • Schrijf beknopt: gebruik niet meer woorden dan nodig voor een duidelijke, beschrijvende linktekst.

Bekijk in Confluence de SEO-checklist

Criteria voor verwerken van zoekwoorden

Verwerk de gevonden zoekwoorden op een aantal relevante plekken in de content, maar niet zo vaak dat het storend wordt of ten koste gaat van de leesbaarheid. Wissel het primaire zoekwoord af met secundaire zoekwoorden.
 

  • Heb je het primaire zoekwoord verwerkt in titel, meta description, url, H1, 1e alinea en tekst?
  • Heb je waar mogelijk ook het secundaire zoekwoord verwerkt op enkele van deze plekken
  • Heb je in de tekst het primaire en secundaire zoekwoord afgewisseld met andere zoekwoorden?
  •  Zie je tussen de belangrijke zoekwoorden voor deze pagina ook vragen/vraagzinnen? Beantwoord deze vragen in de tekst als dat relevant is.

Meer SEO tips?

Lees op Confluence meer over titels, metadiscription, urls, introductie, kopregels, zoekwoorden en nog veel meer