‘Met pijn in het hart nam ik zes jaar geleden noodgedwongen afscheid van het onderwijs’, vertelt ze. De omgang met de leerlingen, haar kennis en ervaring overdragen; doodzonde dat dit zo abrupt moest ophouden, vond ze. Ze herinnert zich de tranen bij haar afscheid van het VMBO nog goed; bij haar zelf, maar ook bij veel van haar leerlingen. ‘Met veel van hen had ik een hechte vertrouwensrelatie opgebouwd.’ Die innige band was er niet van de een op andere dag. De beginperiode op het VMBO was zwaar. Het duurde echt wel even voordat ze erachter kwam hoe ze de leerlingen het best kon benaderen. Naast leerkracht was ze ook voor een belangrijk deel begeleider en opvoeder. Veel kinderen op haar school droegen de nodige sociaal-emotionele ballast met zich mee: geen stabiele situatie thuis, een taalachterstand. Op sommige momenten moest ze hard zijn als kinderen niet wilden luisteren of praatten tijdens haar les, maar die hardheid richtte zich nooit op de persoon. Streng maar rechtvaardig, zo stond Ninan bekend bij haar leerlingen. Ze stond altijd voor hen klaar met een luisterend oor en goede raad.