ABP publiceert jaarverslag 2020

En over deze onderwerpen wilt u vast meer weten
3 mei 2021

ABP heeft vandaag het jaarverslag 2020 gepubliceerd. Een speciaal verslag, waarin we voor het eerst ons reguliere jaarverslag combineren met het jaarverslag Duurzaam en Verantwoord Beleggen. We gaan u hier niet bombarderen met allerlei feiten en cijfers. Wel hebben we een paar onderwerpen uit het verslag geselecteerd die u misschien interessant vindt.

Handige hulpmiddelen

In 2020 hebben we 2 nieuwe online hulpmiddelen voor u als deelnemer (mede) gelanceerd: Helder Overzicht & Inzicht en de Pensioenchecker.

Met Helder Overzicht & Inzicht krijgt u eenvoudig inzicht in de balans tussen uw inkomsten en uitgaven van later. Hierdoor kunt u meer grip krijgen op uw totale financiële toekomst. Helder Overzicht & Inzicht staat op MijnABP. Daarnaast hebben we samen met de Pensioenfederatie en andere pensioenfondsen de Pensioenchecker ontwikkeld. Met deze app kunt u makkelijk en snel inzicht krijgen in uw totale netto pensioeninkomen.

Vanaf pagina 40 van het jaarverslag leest u hoe wij in 2020 ons best hebben gedaan om onze dienstverlening verder te verbeteren en vernieuwen.

Vernieuwd beleid duurzaam en verantwoord beleggen

In 2020 maakte ABP het vernieuwde beleid duurzaam en verantwoord beleggen bekend. Er zijn 3 grote maatschappelijke veranderingen waarop wij de komende jaren inspelen: Klimaatverandering en de overgang naar duurzame energie, Behoud van natuurlijke grondstoffen en Digitalisering van de samenleving. Belangrijke randvoorwaarde hierbij is dat de bedrijven waarin wij beleggen, de mensenrechten respecteren.

Vanaf pagina 68 van het jaarverslag leest u welke resultaten wij in 2020 hebben behaald met duurzaam en verantwoord beleggen en wat onze doelstellingen zijn voor de toekomst.

Interview met deelnemer Noah van der Wal

Zijn jonge team praat zelden over pensioen, maar andere collega’s praten er steeds vaker over. ABP-deelnemer Noah van der Wal (22) zit daar tussenin. Sinds 2020 is hij hoofd Ondersteunende Dienst op de Rotterdamse Van Ghent Kazerne. ‘Pensioen was niet echt belangrijk bij mijn sollicitatie: het gaat mij vooral om plezier hebben in wat ik doe’, aldus Noah.

Lees het volledige interview met Noah op pagina 47 van het jaarverslag. Daarin vindt u ook interviews met onder meer pensioenambassadeur Doraja Boersema (pagina 53) en met Freerk Bisschop (pagina 83). Freerk is managing partner van het Rockstart Energy Fund. ABP belegt via dit fonds in veelbelovende Nederlandse bedrijven die slimme oplossingen hebben ontwikkeld voor de energietransitie.

Hoe ABP waarde toevoegt

Met dit verslag willen we duidelijker laten zien hoe ABP financiële en maatschappelijke waarde probeert toe te voegen, vooral voor u als deelnemer en voor de aangesloten werkgevers.

Zo willen wij u en alle andere deelnemers nu en in de toekomst een goed pensioen bieden. Een pensioen waarvan u kunt genieten in een leefbare wereld. Daarom letten we bij elke beleggingsbeslissing op rendement, risico, kosten én de prestaties van deze beleggingen op het gebied van duurzaamheid. Want als grootste pensioenfonds van Nederland kunnen wij een verschil maken door duurzaam en verantwoord te beleggen.

We beleggen bijvoorbeeld in het Noorse bedrijf Tomra. Zij maken onder meer automaten die statiegeldflessen innemen. Door deze automaten worden jaarlijks 40 miljard drinkverpakkingen verzameld en hergebruikt. Met deze en andere toepassingen biedt Tomra een oplossing voor het plastic-soepprobleem. Doordat er minder nieuwe flessen hoeven te worden gemaakt, wordt jaarlijks 4 miljoen ton CO2-uitstoot voorkomen.

Belangrijkste feiten en cijfers van 2020

Wilt u wél de belangrijkste feiten en cijfers uit het jaarverslag 2020 lezen? We hebben ze voor u verzameld op deze website.
Het volledige jaarverslag vindt u hier als klikbare pdf.

Wij horen graag wat u van ons jaarverslag vindt. U kunt dit laten weten via jaarverslag@abp.nl.