Wil uw werknemer sparen voor extra pensioen binnen de fiscale ruimte? Dan kunt u hiervoor vanuit het brutosalaris een bedrag storten op de rekening van ABP. Hoe werkt dit en wat is, voor u als werkgever, belangrijk om te weten?
Uw werknemer mag wettelijk een bedrag belastingvrij aan pensioen opbouwen. De fiscale ruimte is het verschil tussen dit bedrag en het bedrag dat uw werknemer al aan pensioen opbouwt. De inleg in het ABP ExtraPensioen van uw werknemer mag niet hoger zijn dan de fiscale ruimte.
De hoogte van de fiscale ruimte is voor iedereen verschillend. Voor veel werknemers die bij ABP pensioen opbouwen, is de fiscale ruimte al nagenoeg volledig benut. Daarom kan de fiscale ruimte voor uw werknemers vrij klein zijn.
Uw werknemer kan de hoogte van de fiscale ruimte zien in MijnABP, elk jaar vanaf medio maart/april. Wordt hier geen bedrag getoond? Dan kan uw werknemer contact opnemen met de klantenservice.
Uw werknemer geeft de fiscale ruimte aan u door. Daarna stort u als werkgever het geld op de rekening van ABP. Dit kan maandelijks of jaarlijks, maar ook één keer of af en toe:
Dit kan zodra de fiscale ruimte bekend is. Meestal is dit medio maart/april. Alleen als uw werknemer al vóór dit moment met pensioen of uit dienst gaat, kunt u al eerder een bedrag storten. In deze situaties wordt de fiscale ruimte handmatig vastgesteld. Dit kan op 2 manieren:
Zodra de fiscale ruimte is vastgesteld, kunt u een bedrag storten zoals u dat gewend bent.
Soms lukt een betaling niet. Hieronder leest u wat u dan kunt doen.