Pensioenvoorlichting in een café? Een prijswinnend concept!

Een pubquiz. Mét tostihapjes. In een café. Niet direct de setting van een pensioenvoorlichtingsmiddag, zou je denken. Toch wel! En het is nog succesvol ook. Met het Pensioencafé sleepte Servicecentrum Drechtsteden (SCD) deze week zelfs de PensioenPluim in de wacht. We spraken Ageeth Huizer van het SCD over het geheim van goede pensioenvoorlichting. ‘Mooi om iets met een stoffig imago interessant te maken voor een jongere doelgroep.‘

De PensioenPluim wordt uitgereikt aan de werkgever die het meest doet om het pensioenbewustzijn van collega’s te vergroten. En ditmaal dus aan Servicecentrum Drechtsteden, dat gemeenten en gemeentelijk instellingen in en rondom Dordrecht ondersteunt bij hun bedrijfsvoering. Ageeth is als projectadviseur P&O, samen met 6 collega’s, verantwoordelijk voor de pensioenvoorlichting. Het team organiseert twee pensioencafés voor 45 tot 60-jarigen en één sessie voor collega’s jonger dan 45 jaar.

Pensioenvoorlichting in een café. Hoe kom je daarop?

‘Het idee ontstond toen we vorig jaar meededen aan een pilot van ABP om een kennismiddag te organiseren voor medewerkers van 60 jaar en ouder. Dat was een groot succes. In anderhalve dag waren de 150 plaatsen vol. Door de enthousiaste reacties dachten we: waarom doen we dit niet ook voor onze jongere collega’s? We legden dit idee voor aan ABP en zij vonden het een goed idee. Toen zijn we gaan brainstormen over hoe we die doelgroep kunnen bereiken. Dan komen er al snel mooie ideeën over pubquizzen in een passende omgeving. En zo geschiedde.’

Wat is het geheim van het Pensioencafé?

‘De manier waarop we de sessie insteken, spreekt natuurlijk aan. Een pubquiz met antwoorden via de smartphone, in gesprek gaan met een pensioenvoorlichter en natuurlijk goede tostihapjes. Mét tostiprikkertjes met prikkelende stellingen, zoals ‘achter de geraniums of de bloemetjes buiten zetten?’ Dat levert leuke discussies op.’

En hoe zijn de reacties?

‘De collega’s zijn erg enthousiast. Het mooie is dat het mensen anders laat denken over pensioen. Diverse thema’s binnen het pensioenwezen zijn voor veel mensen relevant. Zo wist niet iedereen dat wanneer je een notarieel samenlevingscontract hebt, je voor het nabestaandenpensioen zelf nog iets moet regelen bij ABP. Daar gingen sommigen direct mee aan de slag. Wat ook interessant is: de doelgroep onder 45 jaar heeft veel meer belangstelling voor het beleggingsbeleid van ABP dan de oudere collega’s.’

Wat betekent het winnen van de PensioenPluim voor jullie?

‘Het is natuurlijk een stukje waardering en erkenning voor het feit dat we op een vernieuwende manier bezig zijn met pensioenvoorlichting. Maar minstens zo belangrijk: ik vind het een mooie kroon op het werk van ons team én hiermee laten we onze toegevoegde waarde zien als Servicecentrum. En we gaan nog even door. Er zijn zelfs al aanmeldingen voor de Pensioencafés in 2020!’ Lees ook: Servicecentrum Drechtsteden wint PensioenPluim

01-11-2019