Ieder gesprek is anders

Om medewerkers van de Gelderse MBO-school Rijn IJssel pensioenbewuster te maken heeft de school twee pensioenambassadeurs.

Minder werken of stoppen

De school telt ongeveer 1.500 medewerkers, bijna 1 op de 5 is 60-plusser. De medewerkers HR Beheer Lidia Duran en Dennis Klein spreken iedere week collega’s met vragen over hun pensioen. Dennis: ‘Meestal is de insteek minder werken of eerder stoppen. We kijken dan samen naar seniorenverlof en deeltijdpensioen. We vragen voorafgaand aan het gesprek om de belangrijkste vragen op de mail te zetten, en alvast na te denken over wanneer ze met pensioen willen gaan en wat zij aan pensioen denken nodig te hebben als ze stoppen met werken.’

Goed uitleggen

Lidia: ‘De medewerkers nemen een eigen laptop mee en we loggen samen in. De stappen in MijnABP nemen we als leidraad, we leggen uit wat het allemaal betekent. Sommigen zijn al bewust met pensioen bezig, die zoeken alleen bevestiging. De collega’s die al gekeken hebben in MijnABP zijn alleen nog bang dat ze iets gemist hebben. Bij anderen merken wij dat ze nog weinig of nooit in MijnABP hebben ingelogd en onbekend zijn met de regelingen.’
Collega’s waarderen de gesprekken met een 8,5 gemiddeld. Dennis vertelt: ‘Ze zijn vooral dankbaar dat we de tijd nemen om dingen goed uit te leggen. Velen zijn ook opgelucht omdat we goed nieuws brengen. Ze denken namelijk bijna altijd dat ze verplicht moeten doorwerken tot de AOW-leeftijd en zijn verrast als eerder stoppen toch mogelijk blijkt te zijn.’

Evaluatie

Vooruitlopend op de evaluatie die binnenkort plaatsvindt, zijn ze het erover eens dat er duidelijk behoefte is aan deze gesprekken. Ze verwachten een toenemende interesse, want Dennis en Lidia merken uit de reacties dat hun rol echt iets toevoegt. Ook hebben ze al wat lessen geleerd. Ze benadrukken dat draagkracht vanuit de organisatie een belangrijke voorwaarde is, anders komt zo’n initiatief niet van de grond. Dennis heeft nog een tip: ‘Reserveer voldoende tijd, het vraagt een flinke investering voordat het balletje gaat rollen.’ Lidia vult aan: ‘Houd daarnaast ook rekening met de emotionele impact. Dat maakt ieder gesprek weer anders. Vaak delen onze collega’s tijdens het gesprek hun persoonlijke verhalen en toekomstplannen. Het is een hele andere fase waar ze in komen als ze daadwerkelijk op de knop drukken.’

Vragen over de inzet van pensioenambassadeurs? Neem contact op met uw relatiemanager.

24-06-2019