'Jongeren, laat je stem horen'

Webinar Money Matters over de balans tussen geld en een duurzame toekomst

Goed doen met geld is tweeledig. Het draait om een mooi rendement voor (toekomstige) gepensioneerden. Maar het gaat ook over het behoud van een leefbare wereld. ABP wil graag in gesprek met jongeren over geld en duurzaamheid en organiseerde op donderdagavond 3 juni het Webinar Money Matters. Een drietal jonge toekomstdenkers en een ABP-bestuurder discussieerden over belangrijke thema’s zoals mensenrechten, het klimaat en hoe geld het verschil kan maken. ‘Jongeren, laat je stem horen.’

Hoe doe je goed met geld? Met deze vraag opende gespreksleider Talitha Muusse de discussie tijdens Money Matters. Ze introduceerde vervolgens Hanna Riemersma (Amnesty International), Werner Schouten (Jonge Klimaatbeweging), Thijs Verheul (voorheen United Wardrobe, nu investeerder in tech-startups) en Krista Nauta, de jongste bestuurder bij ABP. Wat volgde was een soms pittige discussie over keuzes en dilemma’s en de langetermijnvisie van ABP. (Terugkijken?)

Goed doen zonder geld

Nederlands grootste pensioenfonds belegt iets meer dan 500 miljard aan pensioenpremies. ‘Dat is een astronomisch bedrag en het voelt als een grote verantwoordelijkheid’, zei Krista Nauta. ‘Geld is belangrijk’, reageerde Werner vervolgens, ‘maar ik zie als voorzitter van de Jonge Klimaatbeweging ook hoeveel je zonder geld kunt doen. Als je ziet hoeveel goodwill er is onder jongeren en dat ze zelf aan de slag gaan.’

Duurzame en sociale idealen

De deelnemers aan het debat werden zelf al op jonge leeftijd gegrepen door duurzame en sociale idealen. Werner werd zich bewust van wat klimaatverandering doet met de wereld toen hij naar Zuid-Korea ging voor een Summer school. In de hoofdstad Seoul zag hij hoe erbarmelijk de luchtkwaliteit ter plekke was. Hij besloot zijn spaargeld, zo’n 2,5 duizend euro, in te zetten om bedrijven te stimuleren om duurzamer te zijn. Hij was 21 toen hij het besluit nam dat hij de mening van jongeren over klimaatbeleid wilde vertegenwoordigen in de politiek en het bedrijfsleven.

Bedrijven kunnen impact maken

Hanna Riemersma werkte eerder bij zuivelcoöperatie FrieslandCampina waar ze zich richtte op het opzetten en implementeren van het mensenrechtenbeleid. In 2020 maakte ze de overstap naar Amnesty International. Ze focust zich in haar huidige baan op de verantwoordelijkheid van bedrijven om mensenrechten te respecteren. ‘Bedrijven kunnen impact maken’, benadrukte Hanna. Bedrijven die in de eerste plaats oog hebben voor de aandeelhouders, richten zich vooral op de korte termijn. Dat is niet houdbaar, volgens de Amnesty-medewerker. Ze benadrukte het belang voor bedrijven om een langetermijnvisie te ontwikkelen en dat ze dan niet anders kunnen dan inzetten op duurzaamheid. Ze doelde daarbij op zowel mensenrechten als het milieu.

‘Tweedehands hoeft niet nieuw gemaakt’

Tijdens zijn studie richtte Thijs Verheul het online platform United Wardrobe op met het idee dat kleding een tweede leven kan hebben en dat hergebruik goed is voor het milieu. ‘Tweedehands hoeft niet nieuw gemaakt’, vatte hij het kort en bondig samen. Zie het als een mooie bijkomstigheid dat luxe kleding op deze manier betaalbaar werd voor een grote groep. Thijs verkocht zijn platform aan online marktplaats Vinted en hij is nu onder andere actief als investeerder in startups. Thijs vertelde tijdens het Webinar dat hij bij zijn investeringen kritisch kijkt naar wat deze jonge bedrijven goed doen als het gaat om duurzaamheid. ‘Het zijn bedrijven die goede dingen met de wereld willen.’

De verduurzaming moet sneller

Het gaat de drie jonge toekomstdenkers niet snel genoeg: de draai naar duurzaam (of in ieder geval een flink stuk duurzamer) opereren van bedrijven. Hanna focust zich in haar werk bij Amnesty onder andere op de rol van financiële instellingen. Ze zegt straks liever iets minder pensioen te willen ontvangen wetende dat bij de bedrijven waarin geïnvesteerd wordt mensen niet onderdrukt worden. Volgens Krista Nauta van ABP hoeft de keuze voor duurzaam beleggen helemaal niet ten koste te gaan van rendement. ‘Dit kan heel goed samengaan. We willen bijdragen aan drie transities: klimaat, de circulaire economie en de digitalisering. Bij dit laatste moet je onder andere denken aan privacy van burgers en aan mensenrechten.’

Van fossiel naar groen

ABP telt drie miljoen deelnemers die nu of straks pensioen (gaan) ontvangen. ‘We moeten als belegger een goed financieel rendement behalen, maar wat heb je aan een goed geld als de wereld niet meer leefbaar is’, benadrukte Krista Nauta. Ze voegde toe dat dit soms dilemma’s oplevert. Neem de energietransitie: het is de volgens de ABP-bestuurder de vraag hoe snel de samenleving dit aankan, de overstap van fossiel naar groene energie. ‘We horen dan: wat kunnen jullie als belegger doen om dit te versnellen? Huizen werken nog grotendeels op gas. Huishoudens die de overstap maken zullen zo’n 40 duizend euro investeren.’

Veranderingen versnellen dankzij disruptors

Volgens Thijs heeft de wereld disruptors nodig; mensen of bedrijven met visie en lef die de ervoor zorgen dat de noodzakelijke veranderingen er komen. Er zijn bedrijven die radicaal om moeten om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Hij gaf het voorbeeld van disruptor Tesla. Dit bedrijf begon als eerste ter wereld met een grootschalige productie van elektrische auto’s. ‘Nu zie je dat Audi en BMW ook elektrische auto’s produceren.’

‘Dit soort geluiden voedt mij’

Op de vraag hoelang de pensioenbelegger bedrijven geeft om het beleid bij te sturen als ze niet voldoende stappen maken om te verduurzamen, stelde Krista dat er soms sprake is van een spanningsveld. ‘Ik kan niet zeggen of dit moment na 1, 2, 5 of 10 jaar komt. Maar ik geloof wel dat we daar op een kritiek punt zitten en dat is ook waar we het in dit gesprek over hebben.’
Over de discussie met de drie toekomstdenkers zei Krista na afloop dat dit soort geluiden haar voeden. Ze vindt het belangrijk dat jongeren hun stem laten horen. ‘We willen weten wat onze deelnemers willen. Dit is het moment om dit soort signalen af te geven.’

Kijk hier als u meer wilt weten over de standpunten van ABP als het gaat om duurzaam en verantwoord beleggen. Heeft u het webinar gemist, dan kunt u de uitzending hier terugkijken.

09-06-2021

Hulp nodig?