‘Ik wil studenten kritisch leren denken’

Reinoud Lavrijsen Docent van het Jaar 2022
22 april 2022
4 finalisten, 1 winnaar. Reinoud Lavrijsen van de Technische Universiteit Eindhoven is uitgeroepen tot Docent van het Jaar 2022. In Utrecht ontving hij eerder deze week deze jaarlijkse prijs van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). “De studenten beschrijven me als de toegankelijke vakidioot.”

De jaarlijkse prijs van het ISO is bedoeld om goed docentschap te vieren. De verkiezing werd voor de 8e keer gehouden. Naast Reinoud Lavrijsen waren Astrid Timman-Jacobse van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Ayokunu Adedokun van de Universiteit Leiden en Renske de Beijer van Hogeschool Inholland in de race. Wat volgde was een spannende ontknoping. Lavrijsen had 25% kans. Hij won.

In contact met de belevingswereld van de student

De jury koos voor Reinoud Lavrijsen omdat hij uitblinkt in heldere communicatie richting zijn studenten. De juryleden prezen de wijze waarop hij de interactie met ze aangaat. Ze oordeelden ook dat hij een passende vertaalslag weet te maken van vakinhoudelijke informatie naar de belevingswereld van de student. En in de woorden van de winnaar: “Ik probeer mijn passie voor het vak over te brengen naar mijn studenten. Ik geef nooit antwoord op de vragen die ze hebben, maar probeer ze het zelf te laten ontdekken. Ik wil dat ze kritisch leren denken.”

Nanotechnologie en Netflix

De winnaar van de Docent van het Jaar-verkiezing is onderzoeker en docent. Hij houdt hij zich bezig met nanotechnologie, wat bijvoorbeeld wordt toegepast in computers. De 4 finalisten moesten voorafgaand aan de uitreiking van de verkiezing een mini-college geven. “Ik heb het gehad over de technologie achter Netflix.”
 
Volgens Lavrijsen is digitale technologie goed voor 2% van het totale energieverbruik. Dat gaat over een paar jaar oplopen naar 30% tot 40%. Hij doelt dan onder andere op het gebruik van streamingdiensten, de opslag van foto’s en het vergaderen via Teams. “Dan hebben we een probleem. Onze technologie moet helpen om het energieverbruik efficiënter te maken.”

Onderzoek én onderwijs

Een goede onderzoeker is niet per definitie een goede docent, meent Lavrijsen. “De erkenning voor het beroep docent in het hoger onderwijs en specifiek op de universiteit vind ik niet juist in verhouding. Er is ontzettend veel aandacht voor onderzoek en dat heb je ook nodig om een goede docent te zijn. Je moet weten wat er speelt aan het voorfront. Maar onderwijs moet je er vaak maar bij doen. Juist daarom is deze erkenning als Docent van het Jaar heel belangrijk.”

Onderwijsvernieuwers in het hoger onderwijs

De docent aan de Technische Universiteit Eindhoven ontving een fysieke bokaal én een onderwijsbeurs ter waarde van 25.000 euro. Ook krijgt hij een jaar lang een erezetel in het bestuur van het Comeniusnetwerk, een netwerk van onderwijsvernieuwers in het hoger onderwijs.
 
“Wat ik met de geldprijs ga doen, staat nog open”, vertelt hij. “We zijn het onderwijs aan het omzetten naar ‘challenge-based.” Volgens de website van de TU Eindhoven betekent dit dat studenten tijdens hun opleiding verschillende keren aan de slag gaan met uitdagingen in de wereld om hen heen, zoals duurzame energie en steden van de toekomst. Lavrijsen wil de geldprijs ook inzetten om een brug te slaan tussen het onderwijs op het hbo en het wo. “Verder denk ik erover om het vak uit te breiden met practica. Ik wil studenten inhuren die mij helpen dit op te zetten.”

Heb ik straks een goed pensioen?

Het motto van de 42-jarige Lavrijsen is levenslang leren. Het werken met jonge mensen houdt hem scherp, meent hij. Heel soms denkt hij aan zijn pensioen. “Ik denk wel eens: heb ik straks een goed pensioen? Wat ik in ieder geval zeker weet, is dat ik na mijn pensioen mijn passie nog steeds wil uitdragen. Maar dan hobbymatig, op dit moment ben ik gelukkig in mijn werk.”

Blijf jezelf uitdagen

Je zou Reinoud Lavrijsen als boegbeeld kunnen bestempelen vanwege zijn uitverkiezing. Heeft hij in die hoedanigheid nog een boodschap voor andere docenten? “Probeer jezelf als docent te blijven uitdagen. Kies onderwerpen die je scherp houden. Probeer ook aan het voorfront te blijven van wat er gebeurt in de wereld. En breng dat over naar je studenten. Ga met ze in gesprek en neem ze serieus. Ze weten zelf heel goed hoe ze het beste kunnen leren.”