Bloomon: verse bloemen leveren een goed rendement

14 mei 2021

ABP investeert graag in start-ups die processen minder complex maken en waardeketens verbeteren. In dit geval levert dat niet alleen kwalitatief betere bloemen, maar vooral ook een goed rendement op voor onze deelnemers. Dit is het verhaal achter ABP’s deelname in Bloomon. Van Nederlandse start-up tot Europees succesverhaal: dankzij visie en doorzettingsvermogen, maar ook dankzij de investeringen van ABP.

Bloemen. Een oer-Hollands product waar we als Nederlanders trots op zijn. En terecht! Maar liefst 70% van de bloemen die in Europa wordt verhandeld, komt uit Nederland. Maar ook een product dat we al decennialang op dezelfde manier produceren, verhandelen en gebruiken om sfeer te geven aan het leven van alledag. Wat als er mensen zijn die zo’n product eens op een andere manier benaderen? 

Kenniseconomie

Dat soort vernieuwende, beginnende bedrijven kunnen rekenen op onze belangstelling. ABP wil investeren in startende ondernemingen met grote potentie om nieuwe technologieën te ontwikkelen naar commercieel succesvolle producten en markten. ABP onderscheidt zich daarbij van andere investeerders door een lange termijn investeringshorizon en intensieve begeleiding van de start-ups. Zo dragen de vernieuwende ideeën en technologieën niet alleen bij aan het rendement voor de pensioendeelnemers van ABP, maar ook aan de ontwikkeling van de hoogwaardige kenniseconomie.

1% online

Zes jaar geleden werd ABP’s interesse gewekt door drie Nederlandse ondernemers die zagen dat de Europese handel in bloemen – destijds goed voor een omzet van 25 miljard euro per jaar- slechts voor 1% online plaatsvond. Daar kwam nog eens bij dat een groot deel van de bloemen eerst dagen in pakhuizen, koelcellen en vrachtwagens verbleef voor ze bij de eindgebruiker terecht kwam. Gevolg: boeketten en bloemstukken waren niet vers en het plezier dat we eraan beleefden was van (te) korte duur.

Langer plezier van de bloemen

Dus zette het ondernemersdrietal Bloomon in de markt: een online shop waar consumenten niet enkel -zoals in het verleden- bloemen konden laten bezorgen voor een ander, maar ook zelf een abonnement konden nemen ‘op bloemen’. Het concept omzeilde de veiling en de groothandel waardoor de consument dagen langer plezier had van boeketten, die ook nog op een nieuwe manier werden gestyled. Maar Bloomon wilde meer. Ook bloemkwekers moesten voordeel hebben bij de nieuwe werkwijze van het concern. Het aanbod van bloemen is vaak sterk afhankelijk van invloeden van buiten, zoals het weer. Dat, in combinatie met het systeem van veilen, maakt dat telers weinig invloed hebben op de prijs die ze voor hun waar gaan krijgen. Door de samenwerking met Bloomon kregen kwekers voor het eerst zicht op de hoeveelheid en de prijs van de bloemen die ze verhandelen.

Marktleider

In 2015 investeerde ABP voor het eerst in Bloomon, dat toen 13 medewerkers had. Anno 2021 telt het bedrijf 120 medewerkers en is, naast Nederland, actief in Denemarken, België en Duitsland. In april van dit jaar is het bedrijf samen gegaan met Bloom & Wild; de Britse marktleider in online boeketbezorging. Al met al verwacht Bloomon samen met Bloom & Wild eind 2021 een omzet van 250 miljoen euro te halen en jaarlijks 8 miljoen mooie, verse boeketten te bezorgen. Het moge duidelijk zijn dat Bloomon inmiddels op eigen benen kan staan. Het floreert! Letterlijk en figuurlijk. Tijd voor ABP om afscheid te nemen en op zoek te gaan naar een nieuwe start-up. Een nieuw avontuur met nieuwe kansen en waar opnieuw een mooi rendement in schuil gaat voor de deelnemers van ABP.
Meer lezen over duurzaam en verantwoord beleggen of over de standpunten van ABP als het gaat over diverse maatschappelijke thema’s? Lees ook de factsheet over ons beleid in de periode 2020-2025.

Deel deze pagina

Hulp nodig?