Goed geholpen

Ons klantcontactcentrum krijgt elke week veel vragen. Sommige zijn snel te beantwoorden, voor andere moeten medewerkers werkelijk alles uit de (archief)kast halen om de vragensteller goed te helpen. In deze rubriek lees je hun verhalen. Deze aflevering: het partnerpensioen van de heer Van Atteveld.

Aanspraak op opgebouwd pensioen ex-partner

Henk Van Atteveld werkt als docent en coördinator op een hogeschool en gaat over een half jaar met pensioen. Met dat vooruitzicht was hij alvast zijn pensioen aan het plannen. Voor een volledig overzicht wilde hij ook graag weten hoe het precies zat met het pensioen dat zijn ex-vrouw had opgebouwd.

Gezocht en gevonden

Via Twitter vraagt hij ABP om een opgave uit de Wet VPS (Verevening Pensioenrechten bij Scheiding). ‘Ik stel mijn vragen aan ABP meestal via Twitter’, vertelt Henk. ‘Wat me opvalt is dat medewerkers kundig reageren. Als het antwoord niet direct kan worden gegeven, dan gaan ze snel voor je op zoek. Je voelt je daardoor gehoord. Dat verbaast me toch een beetje, want in complexe organisaties zoals ABP of de Belastingdienst is dat niet zo vanzelfsprekend.’

Beter plannen

‘In dit geval wilde ik weten hoe ik aanspraak kon maken op het opgebouwde pensioen van mijn ex-partner. Ter plekke is een VPS opgave voor me aangevraagd. Toen deze beschikbaar was, kreeg ik netjes een bericht via Twitter dat het document beschikbaar was. Ze hebben me zelfs nog via email de gewenste opgave gestuurd. Nu kan ik mijn pensioen nog beter plannen. Ik betaal al 40 jaar pensioen en ben blij dat ABP niet meer die afstandelijke organisatie van vroeger is. Dat ze steeds meer klantgericht zijn en hun best doen om ingewikkelde materie begrijpelijk te maken.’

23-09-2020

Hulp nodig?