Deze functie werd het hoogtepunt in zijn carrière. Al had hij in het begin van zijn loopbaan niet zo’n hoge pet op van het orkest. “Als een collega bij het douaneorkest zat, dan mocht hij 1 keer per week eerder weg om te repeteren. Door de reistijd stapte mijn collega al om 11 uur ‘s ochtends op de trein. Hierdoor was er een collega minder en moesten anderen meer werk verzetten. Dat vond ik wel heel bijzonder: dat je in de tijd van de baas een instrument mocht bespelen.” Toen Fred zag hoe hoog het niveau van het orkest was en nog altijd is, draaide zijn mening 180 graden. “Leden van het orkest moeten iedere avond in hun vrije tijd oefenen, anders houden ze het niveau niet vast.”
Met muzikanten, geluidstechnici en roadies tourde Fred door alle provincies. Ze deden mee aan Taptoe-wedstrijden voor toporkesten in binnen- en buitenland. Elk optreden is een logistieke operatie. Alle instrumenten moeten telkens zorgvuldig in hoezen of koffers ingepakt worden en alleen om ze te vervoeren is een grote vrachtwagen nodig. Voor een show is er ook altijd overleg met de organisatie van een locatie. Zo leerde Fred zijn vriendin kennen. Zij zat in de organisatie van een muziekfestival in Duitsland.