Ontvangt u pensioen van ons? Dan krijgt u elk jaar 2 belangrijke documenten: uw jaaropgave over afgelopen jaar en een betaalspecificatie van uw pensioen in het nieuwe jaar. Beide documenten ontvangt u rond 24 januari.
Wij sturen u een overzicht van het pensioen dat u afgelopen jaar van ons fonds hebt ontvangen. Bewaar hem goed. U hebt dit overzicht nodig voor de aangifte inkomstenbelasting bij de Belastingdienst.
Wij sturen u ook een overzicht van uw pensioen over de maand januari. Dat is de betaalspecificatie. Hierin staat:
Ook als uw pensioen (bruto) niet verandert per 1 januari, is het vaak zo dat het bedrag netto anders is. Dat komt doordat de overheid bijna elk jaar per 1 januari de (belasting-)tarieven verandert. Dit jaar houdt u daardoor netto (iets) meer over dan vorig jaar. Hoeveel dat is, hangt af van uw persoonlijke situatie. Dit komt dus niet door een wijziging van ABP, maar door wijzigingen in de belasting en sociale verzekeringspremies.
U kunt beide documenten straks downloaden in MijnABP. Als de documenten voor u klaar staan, krijgt u van ons bericht:
Doet u straks belastingaangifte en bent u uw jaaropgave kwijt? Log in op MijnABP. Daar kunt u hem altijd downloaden. Daarbij maakt het niet uit of u uw pensioenpost digitaal ontvangt of niet.